Alessandro Postat 30 juni 2014 Postat 30 juni 2014 Dessa mindre välkomna liftare satt o åt på mina koraller... Citera
skobeedoo Postat 1 juli 2014 Postat 1 juli 2014 Det ser ut som små sniglar, trodde de åt alger. Har ett antal sådana i mitt akvarium. Ska de bort? Citera
ormet Postat 1 juli 2014 Postat 1 juli 2014 Det där är Collonista-sniglar. Det skulle med mycket god vilja och lite kisande kunna vara Heliacus variegatus som äter zoanthider.Collonista äter inte koraller & anses oftast vara sk "nyttodjur". De äter alger, men inte de alger som vi ser som problematiska. De har en tendens att föröka sig explosionsartat och har som hobby att fastna i överrinningar & impellers på skummare. Citera
Alessandro Postat 1 juli 2014 Författare Postat 1 juli 2014 Det där är Collonista-sniglar. Det skulle med mycket god vilja och lite kisande kunna vara Heliacus variegatus som äter zoanthider.Collonista äter inte koraller & anses oftast vara sk "nyttodjur". De äter alger, men inte de alger som vi ser som problematiska. De har en tendens att föröka sig explosionsartat och har som hobby att fastna i överrinningar & impellers på skummare.Jag är just osäker om dessa sniglar är Collonista eller Heliacus variegatus...hittade dem på mina knappar...Finns en plattmask ? med i bilden, den var på min Euphyllia..Sen upptäckte jag en grå svart mask som jag aldrig sett tidigare, färgen var varannan svart och grå... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.