Gå till innehåll

Akvarietavla!


Batty

Rekommenderade inlägg

till vintern blir mitt nya hus färdigt och jag funderar på att fälla in ett akvarium mellan vardagsrummet och tvättstugan.

förhoppningsvis blir det både lättskött (tvättstugan) och snyggt (vardagsrummet).

frågan är om väggen kommer bli fuktskadad?

behöver man säkra upp i väggen?

någon som har erfarenhet av detta skriv gärna här.

tack på förhand //Niklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har funderat på samma sak. Har en vägg mellan ett sovrum och ett vardagsrum där ett kar skulle göra sig utmärkt.

Det är nämligen en vägg med garderobsdörrar i sovrummet som framöver ska bli skjutdörrar.

Men det är som du säger, vad gör man åt fukten som vill stiga ovanför karet med innerväggen osv. Bygga tätt och måla med våtrumsfärg t.ex.?

Hur rengör man enklast glaset om man inte har en algmagnet sittandes på framrutan 24/7? Svårt att sätta dit den med en vägg runtom karet om man inte är två personer ;)

Hur som helst så hoppas jag att folk fyller på med information här & att du dokumenterar när du bygger, blir säkert fränt! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Niklas hade nog tänkt sig komma åt karet från tvättstugan.

Om jag skulle bygga mitt kar i väggen så var min tanke att använda en del av väggen med skjutgarderober som utrymme för karet och helt enkelt kunna putta bort vissa av dörrarna för att komma in till baksidan av karet.

Ändrat av JonasW
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägg en glasfiber väv på väggen och måla med Beckers våtrumssystem klass VA

Ska du ha teknik delen i tvättstugan så be dom dra en extra frånluft in i ditt akvarierum alt en egen kanal ut i det fria med en egen fläkt typ Fresh intellivent

Mitt förra inbyggda akvarium hade jag en tavelram runt ute på utsidan i rummet.

Läs även denna tråd

"Ett inbyggt 600 liters akvarium i väggen - https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=19604

atavu8es.jpg

/Christian

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...