Gå till innehåll

Dosera nya bakteriestammar när man kör med kolkälla?


Fiffe

Rekommenderade inlägg

Finns det någon poäng med att dosera nya bakteriestammar, t.ex. KZ Cyanoclean, när man kör flytande kolkälla?

Eller kommer dessa nya bakteriestammar konkurreras ut omedelbart av de befintliga som man odlar fram med kolet eller kommer de rent av dra nytta av kolkällan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det spelar nog ingen roll om man kör flytande eller fast kolkälla i just detta fall.

Inte heller är det väll några nya speciella bakterier som kommer när man doserar kolkälla. Bara antalet som ökar drastiskt såvitt jag vet.

Det har framförts teorier om att bakterierna i våra kar kan komma att bli en monokultur & att detta inte alltid är bra. Därför rekommenderas det av vissa att dosera speciella bakterier som en säkerhetsåtgärd. Men om det praktiskt spelar någon roll har jag inte sett konkreta bevis på.

Jag har aldrig lyckats slå ut tex cyano, som är en bakterie, genom att dosera cocktails av kommersiella bakterier. Men andra säger sig ha lyckats.

Inget kanonbra svar kanske. Det är nog aldrig fel att dosera bakterier, frågan är om det gör någon nytta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ingen aning om konkurannsen..men jag kan säga så här ang kz cyanoclean..städade ur akvarieskåpet idag och den fick röda mattan till soptunnan..förövrigt tycker jag ormets svar var just kanonbra även om han inte tyckte det själv

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...