Gå till innehåll

Plaskljud i sump


libbelibbe

Rekommenderade inlägg

Jag har från akvariet ett 50mm rör från sumpen(eller ner till, beror på hur man ser det) med en stockman standpipe ovanpå. Stockman rekomenderar jag skarpt, det är HELT tyst!.

Det är fritt fall ca 60cm ner till sumpen rakt ner alltså. Rörets mynning är nu ca 2dm under vattenytan i sumpen. Hur ska jag få bort plasket som blir utan att kanske köpa en 90 graders böjj...? kan jag på något sätt lägga en spiral i röret och slöa upp det eller hur ska jag göra...? hjälp mig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad var det som hände?

Jag har gjort en kub på ca 10x10 cm av filtermatta som jag gjort ett snitt i mitten på. Sen trär jag på den som en strumpa på mitt avrinningsrör. Mitt avrinningsrör slutar ca 2 cm undet vattenytan i sumpen. Jag drar upp filternattan så att ca 3 cm av den är ovanför vattenytan. Om det inte funkar för dig kan kanske bero på vilket flöde man har i röret. Jag har ett 32 mm rör och en returpump på 3000l/h.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ah fan, då förstår jag. I ditt 32mm rör så har du säker fullt med vatten i det hela tiden, så det rinner igenom det. Mitt rör är grymt överdimensionerat för mitt flöde, så det fallar bara pladask rakt ner och kraschar i vattenytan i sumpen...Jag måste på något sätt få vattnet som faller neråt att ta en annan bana i röret...det kan iaf inte falla rakt ner tror jag...

Har du något annat tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...