Gå till innehåll

Ingemars nya 450 liters


Ingemar

Rekommenderade inlägg

Nu har jag tagit steget från 240 till 450 liter. Insåg att alla fiskar jag ville ha var för stora för mitt 240 kar.

Har köpt ett Juwel 450 Rio som jag skall anpassa till saltvatten.

Behöver lite tips om belysning. Till mitt 240 har jag kört med Dsuny programmerbara LED ramp. Jag är Jättenöjd med den rampen men misstänker att den är för liten (2x60 cm) för mitt nya kar. Vad har ni för tips och råd. Kommer mest att ha LPS och några få SPS i karet. Söker en budget lösning så här i början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

En lite uppdatering.

Akvariet är igång. Jag har flyttat över allt från det gamla och kompletterat med LS och lite fraggar. Har inte bestämt mig för vad och om det skall bli någon sump. Har kompletterat min Dsuny ramp med 2 st T5 54 w.

Ni som kör med liknande Led ramper. Har ni samma ljusinställning året runt eller ändrar ni efter årstiderna? På min ramp kan man ställa in de olika årstiderna.

Kommer att börja med Balling till helgen. Har fixat mina grundvärden Mg och Ca samt Kh. Har fått mycket tips och råd av en hjälpsam saltis så jag känner mig rätt mogen för detta steg nu.

Har köpt en liten palett kirurg som också verkar anpassa sig. Haft lite vita prickar men nu är dessa borta men frågan är när de kommer tillbaks. Jag kör med Uvc nu ett tag så får vi se hur vi gör framöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det rullar på bra nu. Jag doserar 20 ml Balling / dag och värdena håller sig ganska stabila. Jag kör fortfarande utan sump och förutom att det är en del microbubblor från skummaren, Tunze 9006 så verkar det ok. Men jag velar fortfarande på om jag skall skaffa en sump o owerflow. Här är ett par bilder från idag. post-8248-14468934360026_thumb.jpg

post-8248-14468934359752_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...