Gå till innehåll

historian om en euphyllia och spridning


hagbard

Rekommenderade inlägg

Träffade yodelking idag o vi diskuterade div korallers spridning..jag köpte en från kladd 3 ..har spridit den till 3 akvarister efter tillväxt..jag tror att kladd 3 köpte från edward stämmer det? har isåfall edward spridit den? tycker det är riktigt coolt att man via denna sida kan bidra med revbevarande åtgärder..alltså genom att föröka sina skyddslingar o sprida dom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

revbevarande åtgärder kanske är helt tvärtom ?

Nu fick ingen fattig i länderna där dom plockats upp lön för ett par euphyllior , så han börjar med dynamitfiske och bombar sönder ett par hundra euphyllior för att få mat på bordet till sin familj ,då inget längre köps från reven så finns det inget värde i att bevara det då mat på bordet går före :)

Detta diskuterats ofta och är svårt att veta vilken sida man ska stå på :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

revbevarande åtgärder kanske är helt tvärtom ?

Nu fick ingen fattig i länderna där dom plockats upp lön för ett par euphyllior , så han börjar med dynamitfiske och bombar sönder ett par hundra euphyllior för att få mat på bordet till sin familj ,då inget längre köps från reven så finns det inget värde i att bevara det då mat på bordet går före :)

Detta diskuterats ofta och är svårt att veta vilken sida man ska stå på :)

Du kan nog ha rätt i det..man kanske är lite naiv?.men hur som helst så känns det bra att dela med sig utan att tänka djupare på det..hur man än vrider o vänder på sig har man arschlet bak i denna fråga..gör det som passar mig fortsättningsvis..slit o släng folket är nog fler än vi trots allt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Träffade yodelking idag o vi diskuterade div korallers spridning..jag köpte en från kladd 3 ..har spridit den till 3 akvarister efter tillväxt..jag tror att kladd 3 köpte från edward stämmer det? har isåfall edward spridit den? tycker det är riktigt coolt att man via denna sida kan bidra med revbevarande åtgärder..alltså genom att föröka sina skyddslingar o sprida dom

Jodå, vill minnas att han köpte en euphyllia av mig för några år sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På sikt så är det bra att vi minskar trycket på reven runt om på jorden, tror dock inte att Euphyllior som skördas påverkar mångfalden nämnvärt då de återhämtar sig lättare än mycket annat.. Å andra sidan så minskar genetiska mångfalden i våra burkar då många av oss har koraller från samma moderkolonier.

Jag är dock mera nyfiken på vilka som har samma röda flakväxande Montiporor i sina kar. Jag har gett fraggar till kanske 5-6 personer av mina. Växer som ohyra.

/Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...