Gå till innehåll

Dags för uppgradering akvastabil effectline 530l


yjoda

Rekommenderade inlägg

då mitt förta kar inte gick att utveckla på ett bra vis då all teknik satt i karet på 235l. så var det nu dags att ta steget till ett större kar med en sump.

tekniken som kommer användas är köpt o väntar på att sumpen ska anlända bara

2st maxspect razor 160w 16k

2st wp-40 wavemaker

deltec ap600 skummare

deltec fr509

Då karet köptes som en sötvattensbur ska jag nu borra o fixa ytavrinning så där kommer första frågan ska man köra durso lr herbie metoden. är bekant med durso då vi byggde det i farsans bur. men tar gärna åsikter om fördeöar o nackdelar med alla metoder.

sen skulle jag vilja ha en ytavrinningsbox i svart plast. den berkar svår att få tag på:( hur har ni andra gjort?

sen har jag mellan 80-100kg från förra karet som fortfarande är igång. saken är den att den ligger i ett stenrös i gammla burken o nu vill jag gärna bygga revpelare av dom i nya burken. hur har ni gjort? finns det nå bra sätt att limma/sätta ihop stenen på när den är blöt?

till sist tänkte jag även köra kalkreaktor i burken då det ska vara både enklare o billigare än balling o där vill jag ha mkt åsikter. hur ni andra gör för o nackdelar med båda metoderna osv

post-7197-14468933861678_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Mera uppdateringar! Jag är jättenyfiken på hur det går! :)

Jus nu går det inte alls:/ hittar ingen som vill borra botten på karet o jag vågar inte göra det själv. Akvariemiljö skulle borra om 3 veckor så antar att jag får vänta lite till. Sen tänkte jag följa Daniel knops bok till punkt o pricka med uppstarten. Revpelarna har jag skaplig koll på. Men det tar nog tyvär ett tag det med innan bygget av dom börjar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående avrinning så kan jag rekommendera hävertprincipen - vet inte om det var den du kallade för herbie.

Två rör ner med strypning på ena röret så kommer du få en knäpptyst avrinning och problemfri drift.

Jag har använt revskum på lite halvblöta stenar och det sitter fortfarande ihop.

Vet inte om jag tycker att balling skulle vara särskilt komplicerat dock - jag tycker det är smidigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tipps ang. revpelare. Jag använde 15mm slagborr och borrade försiktigt och använde 16mm pvc rör som jag trädde på varandra. om du vill ha det extra stabilt och stapla även om det lutar? Svar: ta en medelstor sten och dela den på mitten med rondell och diamantklinga 150-200:- biltema Max. Du får då för två revpelare om du vill. Borra hål i den och är karet tomt siliconar du fast stenen med den platta sidan ner och sen kan du sätta i 16mm pvc röret i hålet och fäst röret med silicon eller revskum. sedan tar du läpliga stenar beroende hur du nu vill ha revpelaren och borrar hål i stenen, trär på den och fortsätt med nästa! Blir kanonbra tycker jag.

Mvh Boman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Boman den infon tar jag vara på:) är det mån som borrat sitt glas själv? Vågar inte testa i blindo. Anser mig själv som händig men man vill ju inte stå med ett spräcktbottenglas bara för att man inte tar reda på saker. Glasmästarna här i stan kunde inte borra när Karen var ihoplimmat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Nu äntligen händer det grejjer. Då alla glasmästare här i stan vägra borra ett ihoplimmat akvarium tog jag saken i egna händer. Beställde en bortsatts om 10 olika borrar från Japan för ca 300kr. Det var hemma på några dar bara. Tillbaka till glasmästaren o fråga efter några provbitar att borra i. Inga som hellst problem så nu är äntligen karet borrat o pvc rören ska börja limmas och en Box ska byggas:) stressa långsamt:)

post-7197-14468934107788_thumb.jpg

post-7197-14468934108393_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Nu behöver jag lite hjälp. Har precis startat ett nytt större kar. Använde stenen från gammla karet där jag haft vissa problem med alger. Starten har gått till såhär. Fyllde upp med vatten efter 7 dar satte jag ner stenen. Har doserat med nite out o special blend med tanke på dom tidigare problemen. Får fortfarande alger men inte alls som förut. Har bytt ut alla tester också från salifert till redsea i Hanna checker. Nu går även en kalkreaktor i karet. Koraller finns i karet o har gjort det hela tiden då jag inte ville bryta bort dom från stenen.

Värde. Ser ut såhär idag

KH 9,2

Ca 400

Mg 1480

Na3/nh4 0

No3 0

No2 0

PH 8,2

Fosfat 0,00

post-7197-14468934527942_thumb.jpg

post-7197-14468934527457_thumb.jpg

post-7197-14468934527698_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...