absolom Postat 7 oktober 2005 Postat 7 oktober 2005 Är på planeringsstadiet inför mitt nya kar, och har då några frågor som jag hoppas på att några här på forumet kan svara på. Är inne på att köpa ett kar med måtten 1800x1200x60 (BxDxH) och har tänkt skaffa mig en wavebox till denna. Eftersom att waveboxen belastar fogarna när man har ett glasakvarium så undrar jag ifall ett acrylkar hade varit ett bättre alternativ då hörnen smälts ihop? Vet att acrylkar är känsligare för repor m.m. men hur är kostnaden gentemot ett glaskar? /Dennis Citera
Vitamin Postat 7 oktober 2005 Postat 7 oktober 2005 Är inte detta med waveboxen & belastning på fogarna bara en spekulation här på forumet, eller har någon råkat ut för detta? Citera
Stefan molin Postat 7 oktober 2005 Postat 7 oktober 2005 Hej,sattsa på glas det blir nog betydligt billigare och det kan du bygga på plats,och att silikonfogen skulle påverkas av en wavebox är inte troligt,Mvh Stefan ps det är nog bänken som ger sig före fogen Citera
Vitamin Postat 7 oktober 2005 Postat 7 oktober 2005 Glas är billigare men ett acryl akvarium är mycket snyggare. Några tusen liter vatten i ett acryl kar är ju rena drömmen... Citera
metcrue Postat 7 oktober 2005 Postat 7 oktober 2005 Tunze säger väll att boxen minskar livslängden på karet med en tredjedel. Citera
Vitamin Postat 7 oktober 2005 Postat 7 oktober 2005 Tunze säger väll att boxen minskar livslängden på karet med en tredjedel.Och hur länge har dom räknat på att ett kar håller i vanliga fall? Citera
metcrue Postat 7 oktober 2005 Postat 7 oktober 2005 Kommer inte riktigt i håg, men 15år brukar man väll räkna på. Jag har själv kar mycket äldre än så, som stått torra och haft vatten i sig om vart annat. Jag tror inte boxen kan skada ditt kar märkbart, däremot skall du nog ha en ordentlig bänk. Citera
metcrue Postat 7 oktober 2005 Postat 7 oktober 2005 Sorry, det skall vara en minskning av 10-20% av livslängden. Citera
absolom Postat 7 oktober 2005 Författare Postat 7 oktober 2005 Enligt Rvitko på reefcentral så säger han att karets livslängd sjunker med ca 2 år. Men det blir nog ett glaskar ändå, fick ett mail från schuran där dom svarade att karet skulle gå på ca 20000kr, och detta utan frakt:( Citera
Vitamin Postat 7 oktober 2005 Postat 7 oktober 2005 20 000:- är nog vad du får räkna med om man vill ha ett kar därifrån. Dom vet vad dom sysslar med, så du blir nog inte besviken... Citera
metcrue Postat 7 oktober 2005 Postat 7 oktober 2005 Enligt Rvitko på reefcentral så säger han att karets livslängd sjunker med ca 2 år. ca10-20% är ju ungefär 2 år;). Tror inte du behöver acryl, men det är snyggt. Citera
wrang Postat 7 oktober 2005 Postat 7 oktober 2005 Skall man ha ett snyggt och klart akvarium så är det akryl eller optiwhite/weissglas som gäller.Detta är ett vitt glas som en bryter ljuset för våra ögon. Vanligt glas är ett grönt glas och korallerna verkar ej vara det samma färg som att kolla på korallen uppifrån karetmed weissglas eller akryl så får man samma syn på vilket håll man tittar.Annan fördel med akryl: du kan borra hur som helst i det. Citera
thomas5547 Postat 9 oktober 2005 Postat 9 oktober 2005 akryl, har ju en tendens att bli gula i färgen.. väldigt vanligt i usa.. Men det är ju stora fördelar, lätta, och behändiga.. Men oftast med små öppnings i ovansidan.. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.