Gå till innehåll

Glas Eller Acryl???


absolom

Rekommenderade inlägg

Är på planeringsstadiet inför mitt nya kar, och har då några frågor som jag hoppas på att några här på forumet kan svara på. Är inne på att köpa ett kar med måtten 1800x1200x60 (BxDxH) och har tänkt skaffa mig en wavebox till denna. Eftersom att waveboxen belastar fogarna när man har ett glasakvarium så undrar jag ifall ett acrylkar hade varit ett bättre alternativ då hörnen smälts ihop? Vet att acrylkar är känsligare för repor m.m. men hur är kostnaden gentemot ett glaskar?

/Dennis

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer inte riktigt i håg, men 15år brukar man väll räkna på. Jag har själv kar mycket äldre än så, som stått torra och haft vatten i sig om vart annat. Jag tror inte boxen kan skada ditt kar märkbart, däremot skall du nog ha en ordentlig bänk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall man ha ett snyggt och klart akvarium så är det akryl eller optiwhite/weissglas som gäller.

Detta är ett vitt glas som en bryter ljuset för våra ögon. Vanligt glas är ett grönt glas och korallerna verkar ej vara det samma färg som att kolla på korallen uppifrån karet

med weissglas eller akryl så får man samma syn på vilket håll man tittar.

Annan fördel med akryl: du kan borra hur som helst i det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...