Gå till innehåll

Hagen Glo T5


PatrikD

Rekommenderade inlägg

Jag förstår att denna T5-ramp inte är på samma nivå som tex ATI Powermodule T5, men ATI har inte enrör och tvårörsvarianter. Jag tänker mig att komplettera mina Kessil a360we med antingen två enrörs eller ett tvårörs. Effekten per rör i mitt fall 39W. Vad gäller ljusutbyte så borde enrörsvarianten var bäst men ekonomiskt är det ju bäst med tvårörsvarianten. Är tacksam för kommentarer och åsikter om Glo-rampen i allmänhet och mina tankar om enrörs- eller tvårörsramp i synnerhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blåbert: Jag tror ATI Powermodule 4x39W är 25cm vilket skulle göra att kessilarna skulle förskjutas från mittlinjen, vilket jag inte gillar. Dessutom tror jag två rör skulle räcka för mina syften. Annars är nog ATI ett bra val. ATI har stänkskydd eller? Kan man stänga av rören två och två?

Övriga: Tack för info om Glo. Då vet jag vad jag ska tänka på.

Ny fråga: De rör jag tänkt ha är att ati coral+ och blue+. Vad sägs om det? Alternativ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog försöka fördela ljuskälirna så jämt som möjligt, eller tänkte du köra en enrörs GLO på var sida? Inte fel annars att skifta över effekt mot T5 plus att du kan få mer frihet i färgkombo.

Finns ju dimbara ramper också fö.

Både sunpower och powermodule har två kanaler, individuella reflektorer och stänkskydd.

50/50 C+/B+ är en väldigt gångbar basuppsättning. Jag tänker dock labba lite med att etsätta ett eller flera C+ med Purple plus. Det röret har betydligt mindre grönt, eg. bara en rejäl portion blått med en spik rött.

I min hybrid kör jag (sett bakifrån)

B+

C+

B+

Actinic

LEDx4

P+

AquaBlue Special

B+

C+

Tycker det är aldeles för vitt, tänkte lägga om det till

B+

C+

B+

Actinic

LEDx4

P+

B+

P+

B+

Eventuellt med lite annan inbördes ordning, men iaf bara ett vitt rör.

Med fyra rör tror jag en intressant kombo skulle vara

B+

P+

B+

C+

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant med dina T5kombos. Tack.

Tjosan 8 T5 rör! Det vore ju maxat. Två 4x39 ramper och mina två små Kessil 90 w i mellan dessa. 500w på mitt lilla 227,5 liters :skrattar:

Tyvärr blir det 25+10+25 cm =60 cm och mitt akvarium är 55 cm på djupet.

Det är därför jag tror Glo kan fungera, antingen ett rör på var sida om kessilen eller två rör på en sida (sämre). Så mycket som två rör på var sida känns också lite overkill. Då slår väl T5 rören delvis ihjäl Kessilskimret?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med fyra rör tror jag en intressant kombo skulle vara

B+

P+

B+

C+

Det skulle kunna funka. Känns som lite mycket rör men man behöver ju inte köra alla på en gång. Eller kanske det är det som är poängen, tillsammans blir de bäst?

Ändrat av PatrikD
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Symetrin i upphängningen är nog mer för att det känns bra. Jag tror nog att man in åstdkomma ett jämt PAR ändå - betydligt jämnare än du har nu i alla fall...

Exakt när skimret från LED drunknar i T5-ljus är väl svårt att veta, men du skulle ju kunna ha en dimbar ramp, dels för att kunna ha mer frihet i valet av rör och dels för att kunna justera nivåerna till en bra balans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ATI's ramper är ju tekniskt bättre (och snyggare). Hur mycket vinner man i livslängd på rören om man väljer ATI istället för GLO? Är det så att om man har rören tända 10-12h så behöver man byta varje halvår?

Både powermodule och Sunpower har Active cooling (styrning av fläktarna). Hur ofta man byter rör är naturligtvis en fråga om hur kräsen man är, men vid normal drift (8h per dag @100%) så bör de flesta klara sig med byte ca var 10-12 mån. Men kör man väldigt hardcore så byter man kanske på 8 mån.

Det är ju rätt svårt att veta och de flesta saknar utrustning för att kolla när det börjar bli dags. Man får gå på magkännsla, se på korallerna och bygga erfarenhet.

Helt klart är att rören räcker avsevärt längre än en helt okyld ramp i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...