Gå till innehåll

Hejsan allihop!


MarkusJ

Rekommenderade inlägg

Nu har jag bestämt mig för att plöja ner lite pengar i ett nytt intresse dvs ett saltvattenskar.

Tänkte börja med en första ganska relevant fråga, Rsm 130, kan det vara något att börja med när man inte kan så mycket om pumpar skummare o dylikikt?

mvh//

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja men då har jag bestämt mig för ett rsm då.

Lite mer frågor.

vad behöver jag för kem vid uppstart ?

ska man hålla sig till samma märke på grejerna eller kan man blanda hej vilt?

Saltmätare/tester, ju dyrare desto bättre antar jag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen gillar jag redsea produkter, H2o salmätare har jag. Ca, Mg, Nitrit, nitrat Hannachecker till fosfat, Kh/PH tester kanske du bör skaffa,glömt ngn ev men du får skaffa på dig mer i efterhand oftast är det dyrare bättre men inte alltid mvh Ola

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min mycket korta erfarenhet är att det är lättare med ett större och har du möjlighet att skaffa ett 250 liters är det bara att köra på. Ju större kar du har desto större marginaler har du och framförallt kommer du att ha roligare med ett större när du upptäcker den nya saltvärlden och alla roliga djur mm som du vill ha. Dock tror jag att det finns en gräns runt 500 liter där man bör tänka sig för innan man skaffar större då det annars kommer bli ganska så otympligt och bökigt samt att det kommer bli ganska så mycket dyrare vad gäller varje vattenbyte, levande sten, belysning etc. Man kan väl räkna med att vattenbyte kostar ca 1:-/liter i salt sedan tillkommer osmoskostnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så ett rsm 250 kanske är ännu bättre än 130 då, skiljer inte jätte mycket volym men vad jag läst mig till så kanske det finns lite mer medel storleks fiskar till det och rätta mig om jag har fel men, pissa i ett dricksglas eller i ett badkar :)

ja vi får se hur det här slutar. Skräckblandad förtjusning, skönt med kunnigt folk här o fråga iaf..

Finns det några mer än rsm som gör "färdiga" saltvattens akvarier ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...