Gå till innehåll

Erfarenheter av Moorish idol


Johan

Rekommenderade inlägg

Tänkte dela med mig om MINA erfarenheter av denna mycket vackra fisk

Med tanke på att denna fisk INTE är till 100% revsäker ,väljer jag ändå att placera denna under rubriken revsäkra fiskar,detta för att jag tror att denna fisk bör ändå för att trivas finnas i ett rev akvarium.

Fisken är väldigt rörligt simmar nyfiket runt i var enda skrymsle i akvariet efter föda, Den är väldigt snäll mot andra fiskar i akvariet,men kan ändå ta för sig mot mer tuffa/aggressiva fiskar(delar akvariet med bla en vitbröstad kirurg).

I böcker och på saijter på nätet så beskrivs den som födoexpert, och extremsvår att få att överleva en längre tid i fångenskap just pga av detta, Så när man läser diverse svenska och utlänska forum ges en helt annan bild, att om denna fisk har börjat att äta i fångenskap är den ej så svår att få att hålla (mitt exemplar åt redan i butik vid inköpet),och inte speciellt känslig för sjukdommar.Dock tror jag att denna fisk bör hållas i ett revakvarium just för vattenkvaliteten,uppkomst av svampar på den levande stenen.och för gömslen och den ständiga födosöken.

Och är på så sätt inte heller en nybörjarfisk!

Min fisk och vad många andra har beskrivit på olika forum runt om i världen beskriver äter denna fisk allt som serveras med god aptit,Min matas med Ocean Nutrition (gröna),NLS samt Fauna marine shrimp. Fisken är även med kirurgerna och äter med god aptit nori i alla dess färger,vilket jag tror likt kirurger en viktig del av födan i fångenskap,just för att behålla "hullet"

I akvariet har jag en mängd koraller,SPS, LPS, mjukisar,knappar,skivor, gorgonier. Med tanke på att dessa fiskar i det vilda har sin födobas i svampar,så kommer den givetvis att äta alla typer av svampar i akvariet.

Det jag även läste på diverse forum innan jag införskaffade denna fisk hade merparten(både utlänska och svenska) efter en tid i akvariet fattat tycke för acans, vilken min också gjorde prick 3 veckor efter isättandes,den gjorde processen kort för samtliga acans inom loppet av 2 dagar.

Den har även pickat på mina lobophylia samt mina trackophyllia(konstigt nog har den aldrig rört mina 3st scolly vilket både i utseende och textur vara lika som andra svulstiga LPS),dock ej så dessa har påverkats på ett negativt sätt.

I övrigt har den lämnat samtliga andra koraller ifred.Även lägredjur BTA,sniglar krabbor,sjöstjärnor,sjöborrar och räkor lämnas ifred, Dock i forum nämns det att musslor kan bli till mat, har ingen själv så detta har jag ej kunna verifiera.

Väl medveten om att alla fiskar är individer så har jag försökt att binda ihop en mängd egna och andras erfarnheter runt denna fisk,just för att kunna ge en liten mer detaljerad bild om denna underbara fisk.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...