Gå till innehåll

Tänkte bygga sump


Guest junkie

Rekommenderade inlägg

Tjenare,

Jag har ju ett Juwel akvarium på 400l och ett Deltec Innefilter typ 35 med ytavrinning och skummare. Nu skall jag flytta in i ett nytt hus i april och tänkte då bygga in en ny sump i ett av skåpen under akvariet.

Skåpet mäter 67x44x36 och är runt 100l. Kan nog inte använda mig av hela höjden på 67cm utan får nog räkna med runt 50cm. Vad tror ni av detta utrymme det är ganska smalt och högt. Det hade ju varit guld att kunna använda utrymmet i skåpet utan att behöva bygga en ny bänk för akvariet.

Det kan även vara så att akvariet kan stå vägg i vägg med grovköket, då kanske man kan ha sumpen i grovköket. Är det någon som har haft erfarenheter av att ha sumpen i ett annat rum?

MVH, Andreas

Slänger med en liten bild, kanske inte den bästa med för att se hur skåpet under ser ut :)

post-1366-14468912275332_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att måttet är för litet för ett tillräckligt stor sump för ditt 400l. Jag har en sump med nästa det exakta måttet för ditt skåp plus att det finns andra prylar så som returpumar, eluttag etc. runt omkring och jag tycker fortfarande att jag har ont om utrymme. Man skulle kunna skyfla om grejerna men jag tror att du kommer att få det trångt. Det går (du får stoppa allt in i sumpen), men jag tycker att i förhållande till ditt kar så skulle du behöva mer utrymme vid sidan om av sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för svaren!

Kanske får tänka ut en annan lösning. Det bästa hade ju varit om man kan få ut sumpen i grovköket där det finns allt tänkbart som mycket plats och vatten+avlopp ;-)

MVH, Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja skåpet är ju inte så stort så en grym lösning är ju som du skriver att ha sumpen i grovköket. Kanske ej är så snyggt men man kan ju bygga in den i nått skåp eller så. Kör på detta tycker jag så slipper man krångla med en liten sump under huvudkaret.

Betalar men ej för vattnet så kan man lätt göra en kylanläggning men ens kallvatten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...