Gå till innehåll

Funderingar på sump?


patrik033

Rekommenderade inlägg

Har lite funderingar på sumpen till mitt akvarium då jag är nybörjare.

Bifogar en fil med en liten skiss som jag tänkt.post-8508-14468933967069_thumb.jpg

Sektion 1 är för skummare,2 refugium?Och 3 är returen.

Det är ett gammalt 200 liters akvarium jag har tänkt att använda.

Sitter bubbelfällorna för tätt eller ser det bra ut?

Mvh.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det framgår inte vad du tänkt för avstånd mellan dom. Är du säker på att du behöver bubbelfälla. De flesta moderna skummare ger inte ifrån sig några mikrobubblor och kör man med Herbie- eller BeanAnimal overflow borde det inte bli så mycket bubblor där heller... Om du endå gör en bubbelfälla så gör den andra rutan högre i överkant. Vattnet riskerar annars att rinna över den kammen också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle säga att bubbelfällan är konstruerad fel på bilden. Om du ska ha tre rutor så hade jag satt dem så vattnet tvingas att gå neråt - uppåt - neråt, då samlas alla bubblorna i fällan. Som du gör nu så kommer vattnet att rinna över den första och dra med sig bubblor ner mot botten som kommer att flyta upp igen efter bubbelfällan och över i nästa sumpdel. Sen är det bra att ha utrymme så man får ner handen eller åtminstone nåt att rengöra med.

Kör du med tre rutor så kan 1 och 3 vara lika hög, två avgör höjden i nästa fack.

Kör du med två rutor så ska 2 vara högre än 1, ett avgör höjden i nästa fack.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta bort första skivan i bubbelfällan så blir den perfekt :) - Men om du skall ha ett refugium efter så är det ingen större vits med bubbelfälla.

ATI-skummaren vill ha ca 20 cm vattennivå så att du inte bygger in för höga skott. Annars kan du naturligtvis höja upp den med något om du vill ha mer vatten i sumpen - vilket inte gör nåt.

Vad är syftet med refugiet? är det bara näringsexport via makroalger så kan du nästan hellre lägga refugiet i fack 1 för att få högre nivå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Under första skivan. Bubblor stiger uppåt. Om vatrnet rinner över en första skiva så fins det eisk att de följer med genom fällan, men om de har chans att stiga i hela skummarfacket så är det lungt.

Vidare så är skummaren du funderar på ingen bubbelskapare. Jag har aldrig noterat några mikrobubblor från min 250. Den står direkt i samma fack som returpumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om du kanske redan tänkt på det men jag hade avdelat en stor del till osmosvatten och köra ATO.

Tror det står för Auto Top Off, alltså man har en pump i osmosvattentanken som fyller upp det som dunstar. Man slipper således fylla på hela tiden manuellt. Sjukt bra pryl, en favorit. Se till att inte ha för liten tank bara, praktiskt att kunna vara borta en vecka åtminstone.

Här är en video som beskriver det med en osmolator som många använder

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så om man skulle köra med 2 skivor då måste vattnet gå över och under om andra skivan ska kunna vara högre, om jag förstått det rätt?

Precis. Poängen med en bubbelfälla är att man tvingar vattnet neråt i ett långsamt flöde så bubblorna inte kan följa med utan flyter upp. I ditt första fack kommer mikrobubblorna att finnas hela vägen ner till botten (om du nu får några, moderna skummare är som sagt ganska bra på att undvika dem) och följa med upp i nästa fack och rinna över kanten till refugiumet. Det hjälper med under-över också, men inte lika mycket.

Att det rinner över första skivan kommer inte att göra att de följer med under nästa om du inte har en extremt smal fälla eller ett vansinnigt flöde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det står för Auto Top Off, alltså man har en pump i osmosvattentanken som fyller upp det som dunstar. Man slipper således fylla på hela tiden manuellt. Sjukt bra pryl, en favorit. Se till att inte ha för liten tank bara, praktiskt att kunna vara borta en vecka åtminstone.

Här är en video som beskriver det med en osmolator som många använder

Då måste man ju veta hur mycket som kommer att dunsta på en vecka.Finns det något sätt att räkna ut det på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då måste man ju veta hur mycket som kommer att dunsta på en vecka.Finns det något sätt att räkna ut det på?

Njae inte direkt matematiskt så kanske, beror ju på om du har nåt täckglas eller heltäckande ramp över karet, din luftfuktighet i rummet, temperatur i vattnet, osv

Jag har ett cirka 90 liter system och har en dunstning på cirka 1%, dvs 0,9L per dygn, så man kanske kan höfta lite å säga att 1 liter per hundra liter dunstar bort per dygn?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då måste man ju veta hur mycket som kommer att dunsta på en vecka.Finns det något sätt att räkna ut det på?

Nä, du har en nivåsensor i returfacket, det är där du kommer att få all nivåskillnad pha avdunstning. Tunze-ATOn har allt inkluderat och även en säkerhetssensor för överfyllnad

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...