jernis Postat 30 augusti 2014 Postat 30 augusti 2014 Hej. Stammen på min Euphyillua mår inget bra. Huvudena mår fint.Någon som vet vad det är och eller varför?MVH / Jernis Citera
Pasaputte Postat 30 augusti 2014 Postat 30 augusti 2014 Lite mer info kanske 1- vatten värde på din vatten CA.MG.PO....2. placering etc Citera
stigigemla Postat 30 augusti 2014 Postat 30 augusti 2014 Det kan vara "borrande" alger. De växer i stammarna av porösa algskelett. De fräter ur mer och mer av stammen tills den bryts av av sin egen tyngd. Enda sättet att få bort det vad jag vet är att bryta bort alla delar av stammarna det är det minsta grönt i och ta ur allt misstänkt ur karet. Citera
hagbard Postat 30 augusti 2014 Postat 30 augusti 2014 Hur vet man att stammen på euphyllia inte mår bra? kalkskelett är det väl? kan man inte få algtillväxt av vanlig sort på den?Som tex snäckor,eremiter tar hand om Citera
Andreas_Lindholm Postat 31 augusti 2014 Postat 31 augusti 2014 Hej! Det finns svampar av släktena Cliona, Siphonodictyon och Echinodictyum som invaderar korallernas skelett. Skelettet bryts ned och korallerna blir sköra. Svamparna syns ibland inte från utsidan. Svamparna verkar leva bland levande sten men verkar vara känsliga för transport. En fundering bara....mvh ante Citera
stigigemla Postat 31 augusti 2014 Postat 31 augusti 2014 Naturligtvis är det ganska vanligt med alger som växer utanpå korallskelett. Men de brukar inte göra skada utan snäckor, eremiter och fiskar betar av dem. Citera
jernis Postat 1 september 2014 Författare Postat 1 september 2014 Tack för tipsen. funderar också på snäckorna / Eremiterna som betar alger på skelettet. Såg även för några månader sedan några typer av "tentakel" som kom från någon håla i stammen tyckte jag. Så det kanske är något som "flyttat in" och ätit upp stammen... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.