Gå till innehåll

M:s 60x60x61 kub


Mazzi

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag läste runt här på guiden säkert ett år innan jag över huvud taget vågade ge mig på det här med salt och nu får jag nog inse att jag behöver lite guidning och då kan jag lika gärna starta en tråd :). I december 2013 satte jag igång min kub, med med följande utrustning:

*Akvarium med tillhörande sump helt i optiwhite

*Hemmabyggd bänk av IKEA köksskåp

*AI hydra belysning

*Deltec sc 1350 skummare

*20kg levande sten

*Levande sand

Just nu finns följande inneboende:

*4st clowner

*1st Salarias fasciatus (flyttade in idag)

*1st Ecsenius bicolor

*1st Basslet (?)

*2st sjöborrar

*2st sandvändande sjöstjärnor

*2st sandvändande snäckor (?)

*2st putsarräkor

*1st boxarräka

*1st eldräka

Jag fick tipset att hålla koll på KH, NO3 samt PO4 i början och det har jag gjort, KH har legat runt 9 och NO3 samt PO4 ganska lågt. Jag har använt Red Sea Pro salt tills för några veckor sedan, nu kör jag med Reef Crystal salt. Jag har kört med Red Sea NO3:PO4-X sedan start. Allt rullade på till en början, men efter ett tag tyckte jag kalkalgerna som började komma så fint stannade av eller till och med drog sig tillbaka lite. Jag fick tips att börja med Red Sea KH coralline gro vilket jag har kört med några månader. När ljuset ökade utifrån på försommaren kom mer och mer alger sakta men säkert (jag inbillar mig att det berodde på ljuset). En läderkorall och en stenkorall som jag inte kommer ihåg namnet på har lämnat in sedan start. Den senare vitnade mer och mer tills bara skelettet var kvar, jag försökte ta bort dom delar som dog vilket såg ut att hjälpa till en början men icke. En Euphyllia har hängt med länge men den ser lite blek ut tycker jag och växer inget. Jag har en knappkoloni, några stjärnpolyper och någon mjukkorall som alla ser riktigt fina ut. Även några rörmaskar som ser fina ut. Nu var det på tiden att ta tag i det hela på allvar så jag beställde Mg, Ca och K tester i veckan och gjorde en mätning idag och fick följande resultat:

Salthalt: 1,025

KH: 10,5 dKH

Alk: 3,76 meq/l

Mg: 1500 ppm !!

Ca: 550 ppm !!

K: >470 ppm !!

PO4: 0,02 ppm

NO3: 0 ppm

(Jag vet, jag borde mätt alla dessa parametrar tidigare :( )

Jag tillsätter inga tillsatser sen ca en vecka tillbaka. Jag har Red Sea ABC+ samt Red Sea A,B,C,D color som jag har tänkt att använda när allt är som det ska.

Hur går jag vidare efter detta? Hur blir jag av med algerna? hur får jag stabila värden smidigast?

/Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De höga värden beror sannolikt på ditt red sea salt, det är rätt överdrivna värden på det. Du skriver inte vad du har för koraller men om det inte är några känsliga varianter så gör några stadiga vattenbyten till du kommer ner i mer normala värden. Försök undvika direkt solljus på karet, kan du lägga upp en bild så man kan se vad det är för alger?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bytte 40l vatten idag och rensade så mycket alger jag kom åt.

Kan koraller ta skada av så pass höga värden som jag har?

Vad gör jag nu? Stoppar i fler koraller som konkurrerar med algerna? Avvaktar normala värden?

Min AI hydra kör jag på 60% på alla färger utom vitt (30%), röd & grön (40%). Belysning är igång 7h för tillfället.

/Mats

post-7110-14468934145162_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser nästan ut som en halvdöd hysterika som sitter mitt i stjärnpolyperna.

Köp inget mer levande till karet innan du fått ok på alla värden.

Jag skulle nog inte köra med nått från RedSea. Har fått för mig att det inte är så mycket att ha.

För att få bukt med algerna så funkar det bra med fosfatabsorbent typ http://www.drakfisken.se/fosfat/1740-fm-ultra-phos.html

Mata sparsamt och se till att du har sniglar och kanske en sjöborre Diadema. Sjöborrar är rätt bra på att äta det mästa.

Det kommer inte att gå på en vecka att bli av med algerna.. Snarare ett år men låt det ta tid..

Mvh Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker väl inte du har såå dåliga värden. Gör inget i panik nu.

Du säger att du gått över till reef crystals och slutat med tillsatserna. Reef crystals har lite lägre värden så med vattenbyten och akvariets "konsumtion" så kommer dina värden att gå ner.

Läs akvariekemi för dummies och bestäm dig för vilka värden du vill ha. För sedan logg när du mäter så du kan följa utvecklingen över tiden.

Mät även ditt nyblandade "byt" vatten så du vet vilka värden det har, då vet du också vad som händer i ditt kar när du gör ett vattenbyte.

Red Sea tillsatserna vet jag inget om, men de fungerar säkert dock skall du inte tillsätta något som du inte vet vad det gör. Tycker du att kH blir för lågt skall du tillsätta buffert. Tycker du att CA eller Mg blir för lågt skall du tillsätta dem, inget annat. Tillsatser skall hållas till ett minimum enligt mig.

När det gäller näringsvärdena så har du noll i nitrat men lite kvarvarande fosfat. Använder du någon fosfat remover (alu eller järn)? Om du inte gör det så gissar jag att du har i princip nollat nitratet och du kommer du inte att få ner fosfatet i heller med hjälp av "biologisk" export om du inte tillsätter mer nitrat. Personligen skulle jag dock inte börja med nitrattillsats och sedan ”biologisk” export (kolkälla/vodka, biopellets eller Red Sea NO3:PO4-X), jag skulle börjat med fosfat remover tills du har fosfaten under kontroll. Sedan kan du fundera på om du vill börja med någon annan export (men du måste du läsa på ordenligt).

Antingen så kör du med fosfatremover i fluidiserande reaktor (typ Deltec FR509) eller så kör du med en strumpa som du lägger någonstans med högt flöde (retur facket..). Det finns flytande fosfat removers också men dessa tycker jag ”tar” lite för hårt.

Dra nu inte på med för mycket remover utan var försiktig. När du tagit hand om fosfaten så kommer dina algätare att kunna hålla algerna under kontroll. Lite alger vill du ju ha kvar till dina algätare.

När du känner att värdena ligger stabilt och algerna är under kontroll så kan du introducera fler koraller. Tänk på att SPS är bland det svåraste man kan ha och väldigt känsliga så de kräver super stabila värden. Finns dock mycket fint som är lite mindre känsligt (fortfarande krävs bra värden dock).

Detta är mina tips. Finns säkert andra som fungerar lika bra. Detta med näringsexport är en hel vetenskap :-).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...