Anger Postat 12 september 2014 Postat 12 september 2014 Hej alla.Jag är ny inom saltvatten och har köpt ett RSM 130 för någon vecka sedan.Jag tog över allt utav förra ägaren. Tog hem allt vatten mm.En ny tråd kommer postas med mitt kar och likaså skall jag uppgradera lite så en separat trådkommer om detta.Dåligt skött så håller på o få ner nitraten vilket var så röd den bara kan bli på testerna. Testade med 3 olika tester och ingen kunde mäta exakt då skalan inte gick så långt upp.Bytte vatten när jag såg detta och skall byta igen till helgen. Vågar inte byta för ofta då allt annat ser bra ut.Har en korall som inte mår så bra vad jag tror. Skelettet tittar fram i kronan och jag vet inte om detta beror på literöda alger eller vad? Vad skall jag göra tycker ni? Bifogar en bild och är även tacksam för en identifikation Citera
ormet Postat 12 september 2014 Postat 12 september 2014 Hej och välkommen till en fantastisk hobby Det är en caulastrea furcata. De är i regel mycket tåliga. Jag ser inte på bilderna riktigt vad som händer med den. Men ge den stabilitet och var försiktig med hur fort du förändrar vattenvärdena så kommer den nog på banan igen. Citera
Pasaputte Postat 12 september 2014 Postat 12 september 2014 Hej från bilderna , ser det mycket luft bubble , har du titta på phosphate , luftbubble ofta tyder på Cyano ,,,,MVH Citera
Anger Postat 12 september 2014 Författare Postat 12 september 2014 Tack för snabbt svar.Försöker att ge den så bra vatten som möjligt men som du säger så kan man ju inte förända detta jättesnabbt.Nitriten va som sagt skyhög och saltet låg på 1,021 så har höjt med 0,001 nu i några dagar och är uppe på 25. Nytt vattenbyte sker i helgen då det vad 1 vecka sedan sist. Är detta för tidigt eller jag skall vänta 1 vecka till?Vill bara ha ner nitriten nu då den är lite väl hög Man kan säga att skelettet skjuter it i kransen och rödalger bildas där. Citera
Anger Postat 12 september 2014 Författare Postat 12 september 2014 Hej.Kollade phosphate men kommer dock inte ihåg vad det sa. Har det uppskrivit hemma så ska kolla sen.Tror jag hade cirkulationen ganska nära ytan därav lite väl mycket luftbubbler när denna bilden togs. Dock skall jag kolla upp det Citera
Anger Postat 12 september 2014 Författare Postat 12 september 2014 f*n nu blev jag orolig över cyano Citera
Pasaputte Postat 12 september 2014 Postat 12 september 2014 försök och röra sanden , kommer det luft bublor med så det är cyano , även på bilderna ser att det finns cyano på koral , cyano kan vara röd och även brun det är bara att handla medel mot cyano och köra på MVH Citera
ormet Postat 12 september 2014 Postat 12 september 2014 Eller ta det bara lugnt. Cyrano är inget farligt i normala fall. Tålamod, stabilitet och långsamma förändringar är melodin. Att springa och panikhandla olika medel mot inbillade problem är det sista du ska göra i början. 10% vattenbyte i veckan, observera och ha tålamod. Du kan gärna berätta mer om tekniken i karet. Fungerar skummaren, kör du remover, aktivt kol mm. Citera
Anger Postat 12 september 2014 Författare Postat 12 september 2014 Okej då kan jag simma lugnt ikväll Väntar och ser vad som händer. 10% osmos vatten åker i till helgen och höjer saltet lite enligt planerat upp till 25.Det jag har för teknik är ett rsm 130 original. Skummaren fungerar som den ska. Ena cirkulationspumpen är sönder så har satt dit en annan tills jag införskaffat en ny. Inga medel eller liknande har åkt i. Kolen fick jag med men den ligger i skåpet Båda lysrören var kassa så jag bytte ett och väntar på det andra så båda byts "samtidigt".Enligt förra ägaren så är dom ett par år gamla så att bytas var ett måste. Fanns knappt någon städpatrull när jag köpte det men nu är där 6st turbosniglar, 2st Scutus och en sandvändare.i karet går även 2st clowner, 1st Bandkorall räka, 2st Damselfiskar, en gul kirurg och en mandarin. Citera
a.nilson Postat 12 september 2014 Postat 12 september 2014 Låt triton lab testa ditt vatten så får du reda på vad som är fel. Kostar ca 350:-. Citera
Anger Postat 12 september 2014 Författare Postat 12 september 2014 Här kommer mina tester:No3: 100No2: 0Po4: 0,25Ca: 500Kh: 10Ph: 8,2Sg: 1,023Grader: 26-27Ser att jag kan ha cyano? Bubblar lite från sanden, rutorna blir gröna på bara någon timme, lite röd beläggning på någon sten.Skall jag dra ner belysningen till 4h/dag i helagen + vattenbyte och se om det blir bättre? Förslag? Citera
Linnex Postat 12 september 2014 Postat 12 september 2014 Min erfarenhet när ett kar inte mår bra är att dagligt vattenbyte gör stor nytta. Är det kris så hade jag bytt minst 20% första dagen. Annars 10% tre dagar i rad och därefter omvärderat vidare byte och i så fall hur mycket. Förmodligen fortsatt med ca 5% dagligen i en vecka. Citera
jacs Postat 13 september 2014 Postat 13 september 2014 Vatten byte samt dra ned på matningen. Räcker med var tredje dag och en kub typ. Citera
hagbard Postat 13 september 2014 Postat 13 september 2014 Jag håller med linnex men vill spetsa det lite för effekt..jag har inga problem just nu..o jag byter 25 procent i veckan..kör en vattenbytesperiod per dag..under en 4 dagars skulle jag byta 20+20+35+40 procent var inte blyg med dom problem du nämner Citera
Andreas_Lindholm Postat 14 september 2014 Postat 14 september 2014 Hej! Sug bort cyanon när du byter vatten. Jag använde en slang av typen som används till syrepumpar, då hinner du bearbeta en stor yta innan du har tagit ut volymen för vattenbytet. Mvh ante Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.