Tobbz Postat 16 september 2014 Postat 16 september 2014 Som i den andra tråden, ang redsea nopox.Nu har min pincett fisk blivit blind verkar det som, den ser inte maten, simmar in i olika saker......Allt detta efter en försiktig dosering av nopox.Eller kan det vara något annat ?Börjar tröttna lite på att alla dyra fiskar ryker :/ Citera
muha Postat 16 september 2014 Postat 16 september 2014 Kört nopox nu i flera månader utan problem. Började med 10mil i min 500liters. Skummare är det viktigaste. Bra skummare samt blött skimning är viktigt. Tror tyvärr att du har stressat dina fiskar till gränsen. Citera
Tobbz Postat 16 september 2014 Författare Postat 16 september 2014 Det konstiga är att jag har "stressat" dom mer innan och dom har aldrig visat någon symtom, nu när jag bara rörde runt lite och hade i nopox så vart det katastrof.Och inte tala om att vattnet vart alldeles mjölkigt och rutorna med vit smet. Citera
muha Postat 16 september 2014 Postat 16 september 2014 Syre brist i kombination med stress skulle jag tro.Stora vattenbyte samt rikta upp dina pumpar mot vatten ytan. Skumma blött.Hur är dina värden i övrigt? Citera
Tobbz Postat 16 september 2014 Författare Postat 16 september 2014 Värdena är bra, tror att nitratet är lite högt, ca 6 mg/L.Det enda jag kom å tänka på är att i fredags så stoppade jag i en drakfisk, kan det vara så att den har burit på någon sjukdom som gör att dom andra dör direkt ?Eller kan det vara något annat lustigt ? Ofta på kvällarna så luktar vattnet väldigt mycket, ibland så att frun reagerar.Du som kör med nopox, får inte du ett väldigt mjölkigt vatten ? Citera
alexochingencarina Postat 16 september 2014 Postat 16 september 2014 Alltså nopox är som vilken kolkälla som helst (vodka, socker, ättika, biopellet osv). Detta ska man dosera för att sänka nitraten. Att fiskarna tar skada av detta har jag aldrig tidigare hört (om man nu inte överdoserar vilket kan leda till syrebrist). Vilken skummare har du och hur mycket nopox doserar du per 100 liter? Vad för andra preparat doserar du? Hur länge har du haft fiskarna som du pratar om? Citera
alivedreamer Postat 16 september 2014 Postat 16 september 2014 Luktar det ruttet ägg om vattnet? Citera
muha Postat 16 september 2014 Postat 16 september 2014 Fick lite mjölkigt som indikator att det var dags att sänks dosen. Dina 3mil är knappast överdos. Citera
Manks Postat 16 september 2014 Postat 16 september 2014 Precis som alive säger, vad är det för doft? Svavelväte är giftiga grejjer för inevånarna Citera
alivedreamer Postat 16 september 2014 Postat 16 september 2014 Om du gör större vattenbyte kontrollera pH innan! Har höga halter ammonium kombination av lågt pH, när du höjer det med vattenbytet så ändras i så fall jämnvikten mellan ammonium/amoniak och det kan resultera i att fiskarna stryker med. Symptomen är ju syrebrist, så kolla det. Jag har dödat en del fisk på det sättet, snabbt går det också.. Citera
hagbard Postat 16 september 2014 Postat 16 september 2014 Värdena är bra, tror att nitratet är lite högt, ca 6 mg/L.Det enda jag kom å tänka på är att i fredags så stoppade jag i en drakfisk, kan det vara så att den har burit på någon sjukdom som gör att dom andra dör direkt ?Eller kan det vara något annat lustigt ? Ofta på kvällarna så luktar vattnet väldigt mycket, ibland så att frun reagerar.Du som kör med nopox, får inte du ett väldigt mjölkigt vatten ?Läst om flera som använt detta..otillräcklig skummning och överdosering har lett till syrebrist och fiskdöd pga av bakteriblommning..ph fall också..om jag fattat rätt så är "vodkan" i denna produkt metanol...jag skulle slutat direkt och gjort stora vattenbyten Citera
alivedreamer Postat 16 september 2014 Postat 16 september 2014 Nu skall jag spekulera igen: Ny drakfisk sedan ordentligt rotande i akvariet följt av sedan ett vattenbyte. Säg att balansen i karet är påverkat och inte hinner med, kan det bli så pass med ammoniak eller nitrit för att döda av fisken?Jag uppfattade det som att han hållit upp med nopox? Citera
Tobbz Postat 16 september 2014 Författare Postat 16 september 2014 Nu vart det mycket på en gång.Skummaren jag kör med är en deltec sc1455 och 2 ordentliga streamers.Doseringen var 1ml på 100L. Så 3 ml på 300 liter.Ang lukten så luktar det mer "sumpmark" "strand".Inga andra preparat doserar jag förutom Fauna marins ultraphos alu granulat, där kör jag 150 gram i en strumpa i sumpen.Ph värde mättes idag och ligger på ca 8,3.Har sedan i söndags upphört med nopox dosering efter ha använt det i 3 dagar.Om man har svavelväte, hur får man bort det ?Lukten har jag haft ganska länge och den kommer jämt på kvällen.Fiskarna som har tagit stryk av detta har jag haft i 2 månader utan UV ljus, dock inga prickar på dom.Ang uv ljus, är detta ett KRAV för att kunna ha paletter och övriga kirurger ? Citera
hagbard Postat 16 september 2014 Postat 16 september 2014 javisst belastningen har säkert betydelse också../alivedreamerAng krav på uv= nej Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.