Gå till innehåll

Fiskskadorna fortsätter...... :/


Tobbz

Rekommenderade inlägg

Som i den andra tråden, ang redsea nopox.

Nu har min pincett fisk blivit blind verkar det som, den ser inte maten, simmar in i olika saker......

Allt detta efter en försiktig dosering av nopox.

Eller kan det vara något annat ?

Börjar tröttna lite på att alla dyra fiskar ryker :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det konstiga är att jag har "stressat" dom mer innan och dom har aldrig visat någon symtom, nu när jag bara rörde runt lite och hade i nopox så vart det katastrof.

Och inte tala om att vattnet vart alldeles mjölkigt och rutorna med vit smet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värdena är bra, tror att nitratet är lite högt, ca 6 mg/L.

Det enda jag kom å tänka på är att i fredags så stoppade jag i en drakfisk, kan det vara så att den har burit på någon sjukdom som gör att dom andra dör direkt ?

Eller kan det vara något annat lustigt ? Ofta på kvällarna så luktar vattnet väldigt mycket, ibland så att frun reagerar.

Du som kör med nopox, får inte du ett väldigt mjölkigt vatten ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså nopox är som vilken kolkälla som helst (vodka, socker, ättika, biopellet osv). Detta ska man dosera för att sänka nitraten. Att fiskarna tar skada av detta har jag aldrig tidigare hört (om man nu inte överdoserar vilket kan leda till syrebrist). Vilken skummare har du och hur mycket nopox doserar du per 100 liter? Vad för andra preparat doserar du? Hur länge har du haft fiskarna som du pratar om?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du gör större vattenbyte kontrollera pH innan!

Har höga halter ammonium kombination av lågt pH, när du höjer det med vattenbytet så ändras i så fall jämnvikten mellan ammonium/amoniak och det kan resultera i att fiskarna stryker med. Symptomen är ju syrebrist, så kolla det. Jag har dödat en del fisk på det sättet, snabbt går det också..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värdena är bra, tror att nitratet är lite högt, ca 6 mg/L.

Det enda jag kom å tänka på är att i fredags så stoppade jag i en drakfisk, kan det vara så att den har burit på någon sjukdom som gör att dom andra dör direkt ?

Eller kan det vara något annat lustigt ? Ofta på kvällarna så luktar vattnet väldigt mycket, ibland så att frun reagerar.

Du som kör med nopox, får inte du ett väldigt mjölkigt vatten ?

Läst om flera som använt detta..otillräcklig skummning och överdosering har lett till syrebrist och fiskdöd pga av bakteriblommning..ph fall också..om jag fattat rätt så är "vodkan" i denna produkt metanol...jag skulle slutat direkt och gjort stora vattenbyten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vart det mycket på en gång.

Skummaren jag kör med är en deltec sc1455 och 2 ordentliga streamers.

Doseringen var 1ml på 100L. Så 3 ml på 300 liter.

Ang lukten så luktar det mer "sumpmark" "strand".

Inga andra preparat doserar jag förutom Fauna marins ultraphos alu granulat, där kör jag 150 gram i en strumpa i sumpen.

Ph värde mättes idag och ligger på ca 8,3.

Har sedan i söndags upphört med nopox dosering efter ha använt det i 3 dagar.

Om man har svavelväte, hur får man bort det ?

Lukten har jag haft ganska länge och den kommer jämt på kvällen.

Fiskarna som har tagit stryk av detta har jag haft i 2 månader utan UV ljus, dock inga prickar på dom.

Ang uv ljus, är detta ett KRAV för att kunna ha paletter och övriga kirurger ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...