Flygrc Postat 16 september 2014 Postat 16 september 2014 Jag har läst vid flera tillfällen om hur mycket Ozon som ni doserar men min fråga är, hur vet ni hur mycket som går ut i karet? Citera
petnym Postat 16 september 2014 Postat 16 september 2014 I mitt fall är jag ganska så säker på att så gott som inget går ut i akvariet eftersom vattnet från ozonreaktorn passerar ett filter med 3 liter aktivt kol innan det går tillbaka till akvariet. Man vill helt enkelt inte ha ozon i akvariet eller i bostaden.Kör man i annat fall låg dos i skummaren (i en sump) så får man nog inte så mycket ozon i akvariet heller, men det är ju svårt att veta. Citera
Flygrc Postat 16 september 2014 Författare Postat 16 september 2014 I mitt fall är jag ganska så säker på att så gott som inget går ut i akvariet eftersom vattnet från ozonreaktorn passerar ett filter med 3 liter aktivt kol innan det går tillbaka till akvariet. Man vill helt enkelt inte ha ozon i akvariet eller i bostaden.Kör man i annat fall låg dos i skummaren (i en sump) så får man nog inte så mycket ozon i akvariet heller, men det är ju svårt att veta.Ah, jag ska förtydliga mig, hur mycket ozon som lämnar ozongeneratorn. Citera
Henric Postat 16 september 2014 Postat 16 september 2014 En del har en gradering på ratten. Om det sen stämmer är en annan sak. Det är nog bättre om man kan mäta redoxen.Skickas från min iPhone via Tapatalk Citera
Flygrc Postat 16 september 2014 Författare Postat 16 september 2014 Då är det kanske som jag misstänkte, man har ingen aning hur mycket man kör i. Citera
petnym Postat 16 september 2014 Postat 16 september 2014 Då är det kanske som jag misstänkte, man har ingen aning hur mycket man kör i. Som Henric svarade ovan... man mäter redox. (Fast det säger ju heller inte hur många mg ozon man doserat i vattnet, om det är det du var ute efter) Citera
Flygrc Postat 16 september 2014 Författare Postat 16 september 2014 Som Henric svarade ovan... man mäter redox. (Fast det säger ju heller inte hur många mg ozon man doserat i vattnet, om det är det du var ute efter)Ja det var det, jag blev fundersam på om jag missat något om ozon pryttlar , att det fanns sätt att ha koll på hur bra/dåligt en ozon generator fungerar.Jag har en billig historia för att prova i sötvatten och jag var nyfiken på om det gick att kolla om den gör vad som databladet angav.Hur är det med redox, det säger väl inte heller hur mycket ozon utan bara något om vattnets renhet? Citera
petnym Postat 17 september 2014 Postat 17 september 2014 Hur är det med redox, det säger väl inte heller hur mycket ozon utan bara något om vattnets renhet?Ja, precis. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.