Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Jag har läst vid flera tillfällen om hur mycket Ozon som ni doserar men min fråga är, hur vet ni hur mycket som går ut i karet?

Postat

I mitt fall är jag ganska så säker på att så gott som inget går ut i akvariet eftersom vattnet från ozonreaktorn passerar ett filter med 3 liter aktivt kol innan det går tillbaka till akvariet. Man vill helt enkelt inte ha ozon i akvariet eller i bostaden.

Kör man i annat fall låg dos i skummaren (i en sump) så får man nog inte så mycket ozon i akvariet heller, men det är ju svårt att veta.

Postat
  • Författare
I mitt fall är jag ganska så säker på att så gott som inget går ut i akvariet eftersom vattnet från ozonreaktorn passerar ett filter med 3 liter aktivt kol innan det går tillbaka till akvariet. Man vill helt enkelt inte ha ozon i akvariet eller i bostaden.

Kör man i annat fall låg dos i skummaren (i en sump) så får man nog inte så mycket ozon i akvariet heller, men det är ju svårt att veta.

Ah, jag ska förtydliga mig, hur mycket ozon som lämnar ozongeneratorn.

Postat

En del har en gradering på ratten. Om det sen stämmer är en annan sak. Det är nog bättre om man kan mäta redoxen.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Postat
  • Författare

Då är det kanske som jag misstänkte, man har ingen aning hur mycket man kör i. :smiley3:

Postat
Då är det kanske som jag misstänkte, man har ingen aning hur mycket man kör i. :smiley3:

Som Henric svarade ovan... man mäter redox. (Fast det säger ju heller inte hur många mg ozon man doserat i vattnet, om det är det du var ute efter)

Postat
  • Författare
Som Henric svarade ovan... man mäter redox. (Fast det säger ju heller inte hur många mg ozon man doserat i vattnet, om det är det du var ute efter)

Ja det var det, jag blev fundersam på om jag missat något om ozon pryttlar , att det fanns sätt att ha koll på hur bra/dåligt en ozon generator fungerar.

Jag har en billig historia för att prova i sötvatten och jag var nyfiken på om det gick att kolla om den gör vad som databladet angav.

Hur är det med redox, det säger väl inte heller hur mycket ozon utan bara något om vattnets renhet?

Postat
Hur är det med redox, det säger väl inte heller hur mycket ozon utan bara något om vattnets renhet?

Ja, precis.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.