Gå till innehåll

Varför har en del 2 meters skummare till karet?


Julgran

Rekommenderade inlägg

Som nybörjare förvånas man ibland hur det kommer sig att vissa saker ser ut som de gör. Ibland kan jag se bilder på en del akvarium där man har en skummare som är 2 meter hög till ett 200-300 liters akvarium och samtidigt har en del skummare som ryms i sumpen i skåpet under akvariet. Vad är det för skillnad?

Är det så att de stora 2 meters skummarna enbart är stora dinosauriereliker från svunna tider? Eller är verkligen en 2 meter hög skummare dimensionerad för ett 300 liters kar?

Varför har man en 1,5-2 meters skummare hemma? Är det för att den renar bättre eller att en sån kostar mindre att köpa som man har en?

Såg en annons på blocket, det var därför jag undrade. Skulle väl se snyggare ut om man gömde en skummare under bänken, eller?

http://www.blocket.se/view/6287700.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pricipen för att få bra skumning är att luften ska ha så stor kontaktyta mot vattnet som möjligt. Förr var ända möjligheten att ha långa skummare, för det innebar att bubblorna var så lång tid som möjligt i vattnet, bubblorna var stora och få. Nu gör man tvärt om, bubblorna är små och då får det plats flera bubblor i skummaren och man får större kontaktyta mot vattnet. Så nu är skummarna korta och tjocka istället för långa och smala och de blir lättare att placera dem t.ex. under akvariet.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej storleken har betydelse,men i dag går det att göra dom mindre men det görs fortfarande två metare men då är det kubikmeter istället för liter som menas.Men principen är den samma blanda vatten och luft i ett rör ju större volym ju mer luft destå bättre.Hustruvänligt går att lösa men det blir billigare att köpa en liten skummare.Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Höga skummare har stora fördelar!

Riktiga proffsskummare är höga ofta upp till 3-5 m och drivs alltid med injectorer via högtrycks pumpar. Fördelar mindre dubblor (p.g.a högre vattentryck) samt längre kontakttid. De har dock den stora nackdelen att de tar plats och att de väsnas.

Därför har man utvecklat den mindre burkmodellen med dispergator för små akvarier (upp till säg 6000l). De tar liten plats samt är tysta.

Alla stora akvarier har dock höga skummare!

H&S tillverkar som standard modeller med 2st industripumpar och för akvarier på 50 000 liter! De är 3m höga och ger en fantastisk skumpelare med en till försel av 25-50 kubikmeter luft i timmen!

De är altså inga dinosaurier!!!! Där har vitamin helt fel.

Luftstenar försvann redan på 80-talet när Tunze kom med sin injector till model Helgoland ( där man t.o.m skummar sötvatten med 10 Bars övertryck för att tillverka driksvatten på Helgoland).

PIII var en annan modell som vid 1,5m höjd klarade 1500l och blev effektivare ju högre den var. Vid 2 m klarade den 2000l.

Dessutom har injector skummare en mycket högre driftsäkerhet än disperatormodeller som bör tas isär och avkalkas var 3.e mån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade en H&S till mitt 735L kar och sedan när jag byggde mitt 828L kar så fick jag tag på en begagnad Aqua medic 5000 single och nu efter ca 3 månader så har nog min Aqua medic nästan skummat ur mer skit än min H&S gjorde på ett år. Jag är numera ännu mer övertygad att alla dessa små skummare lovar mer än vad de håller Och till julgran så kan jag säga att min skummare inte är hustrufientlig eftersom jag har byggt in den i möbeln så den syns inte och då störs hon inte heller av den:nöjd: . greger!! du har så rätt så rätt:skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Luftstenar försvann redan på 80-talet när Tunze kom med sin injector till model Helgoland ( där man t.o.m skummar sötvatten med 10 Bars övertryck för att tillverka driksvatten på Helgoland).

PIII var en annan modell som vid 1,5m höjd klarade 1500l och blev effektivare ju högre den var. Vid 2 m klarade den 2000l.

Dessutom har injector skummare en mycket högre driftsäkerhet än disperatormodeller som bör tas isär och avkalkas var 3.e mån.

Om inte jag minns helt fel så var det Sander som tillverkade Helgoland

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om inte jag minns helt fel så var det Sander som tillverkade Helgoland

Helt rätt! Hade fått hjänsläpp i hastigheten.

Jag måste också hålla med den som sa att tyvärr lovar många tillverkare mer än de kan hålla. Om de säger 500-750l så är det alltid det lägsta värdet som gäller och kanse t.o.m något lägre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...