Pasaputte Postat 25 september 2014 Postat 25 september 2014 Hej köpt nyligen en Tropic Marin Bio-Calcium Actif , jag kanske har gjort fel på min beställning , jag behövde Calcium och nu sitter med en burk som jag vet ej hur det fungerar jag gjorde en test idag och min Calcium var väldigt låg 280ppm jag doserar denna Bio calcium men det händer inget med Calcium istället KH är raket upp nu jag testade två olika dosering och värde på CA ändras inte1- Direkt i karet2- blanda med Osmos vatten och sen doserajag använder Salifert test Är det nån som kan förklara hur ska men dosera för att höja caTack Snälla Citera
lottac Postat 25 september 2014 Postat 25 september 2014 Vad har du för värde på mg? Du kan ta några liter av akvarievattnet och dosera pulver i. Sen kan du hälla tillbaka vattnet, lite i taget under en timme eller nått. Då blandas det mellan gångerna. Citera
Andreas N Postat 25 september 2014 Postat 25 september 2014 Det pulvret är Inge höjdare för korrigering av avvikelser. Det är mer för daglig underhåll av ca och kh i små system.För korrigering skulle jag börja med ett stort vattenbyte och sedan fortsätta med CaCl2 . Kolla bara så att Mg värdet är ok. Citera
Pasaputte Postat 25 september 2014 Författare Postat 25 september 2014 Tack MG tested visar 1260PPM Salifert använt Andreas Du menar att lika bra kasta bort den burken och köpa imorgon riktig CA ?MVH Citera
stigigemla Postat 25 september 2014 Postat 25 september 2014 1260 i Mg värde är bra. I naturen är det 1300 så det skiljer bara 3%. Citera
Pasaputte Postat 25 september 2014 Författare Postat 25 september 2014 vet ej känns som bort kastat pengar , har köpt 5Kg burk vet ej vad det är för fel Citera
Andreas N Postat 25 september 2014 Postat 25 september 2014 Nä, släng inte burken. Du kan anv den för daglig dosering när väl målvärdet är uppnått. Att korrigera avvikelser med det kommer som du märkt höja kh värdet till höga höjder. Citera
Pasaputte Postat 25 september 2014 Författare Postat 25 september 2014 Tack det känns jag kommer att använda burken för att höja KH inte CAjag får åka imorgon och köpa mig en CA burk MVH Citera
Andreas N Postat 25 september 2014 Postat 25 september 2014 Kalcium clorid är det vad du behöver. Billigaste sättet att höjja Ca. Citera
Pasaputte Postat 25 september 2014 Författare Postat 25 september 2014 Tack Andreas och alla andra MVH Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.