Gå till innehåll

Hysterix problem!


Andreas_Lindholm

Rekommenderade inlägg

Hej! Jag har en Seriatopora hysterix som är rosa i färgen. Polyperna ser fina ut och korallen ser ut att växa som helhet. Nu till mitt bekymmer. Det ser ut som att det rosa pigmentet inte "färgar ut" hela korallen!? Den nya vävnaden är ljust rosa (topparna + 1-2 cm) polyperna ser feta/uppsvällda/opåverkade.

Vad är felet? Avsaknad av spårelement? Hur skadligt är detta för korallen? Parasiter? Svält?

Byter 20 liter vatten/vecka fördelat på 2 tillfällen (akv volym 120 l). Mätvärden ligger enligt /inom rek riktlinjer. Korallen sitter i turbulent ej direkt flöde och högt upp ca 15 cm under vattenytan. Belysning maxspect razor 60 w. Akvariet är "bland rev", inga problemalger. Matar med phytoplankton, skrapar rutor + fiskmat.

Mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Henric tack för svar! Nu känner jag mig lugnare :) Jag har precis börjat med stenkoraller (sps:er) och har läst på om spårelement, balling light och andra krav korallerna kräver. Det var nog det som fick mig att feltolka korallens utseende och även detta med tillväxt (tillväxttakt) Som du skrev så har jag låga näringsvärden också. Korallen är dessutom hel och fin i övrigt. Då tar jag och taggar ner lite och får återgå till observationer och mätresultat.

Funderar dock på att prova FM - UltraMinS och FM - Ultra Organic trace. Verkar ha ett bra utgångsläge att prova dessa preparat.

Mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får läsa på lite om FM vätskor. De har ju en zeovit-variant som man använder vätskor till . Jag kan inte deras sortiment, men passa dig så att du inte får dubbelt upp av något spårelement eller macroelement.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta, jag var lite otydlig. Jag menar inte att du ska köra med zeovit, men det kan vara så att vissa av deras produkter ska användas i kombo med zeolith och andra typ ultramin S och organics i "vanliga" kar. Men det finns säkert info att läsa.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta, jag var lite otydlig. Jag menar inte att du ska köra med zeovit, men det kan vara så att vissa av deras produkter ska användas i kombo med zeolith och andra typ ultramin S och organics i "vanliga" kar. Men det finns säkert info att läsa.

Blev lite fundersam nu jag slår i dessa 3 olika vätskor i gång per vecka kör inte balling/zeolith står på flaskan ballinglight/zeolith anpassad kan det vara ngn fara att jag slår i dessa vätskor då?Har missat läsa detta på flaskan mvh Ola.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Blev lite fundersam nu jag slår i dessa 3 olika vätskor i gång per vecka kör inte balling/zeolith står på flaskan ballinglight/zeolith anpassad kan det vara ngn fara att jag slår i dessa vätskor då?Har missat läsa detta på flaskan mvh Ola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev lite fundersam nu jag slår i dessa 3 olika vätskor i gång per vecka kör inte balling/zeolith står på flaskan ballinglight/zeolith anpassad kan det vara ngn fara att jag slår i dessa vätskor då?Har missat läsa detta på flaskan mvh Ola.

Jag har nog aldrig förstått varför man ska ha en sorts vätska när man kör balling och en annan när man kör kalkreaktor. Syftet är ju att få Ca och Kh från båda. Men precis som med Fauna marin som Korallen-zucht så har de lite special-produkter för att trigga vissa färger när man kör med låga näringsvärden. Och det är nog därför FM skriver så på sina Color-flaskor. Kör man organics och ultramin så får man allt så att säga i ett paket. Jag har sett att FM har en amino som man ska köra med deras zeolith system. Och då är et nog inte lämpligt att köra med Ultra min S som också innehåller aminosyror. Så jag tror att det går lika bra att köra deras tre flaskor utan att man kör zeolith. Tyvärr så är det ju bara Triton-lab i Tyskland om kan mäta spårelement så det gäller att vara försiktig och ha koll på förändringar i karet. För mycket av det goda kan tyvärr vara giftigt, det är därför man inte ska blanda olika fabrikat, om man inte är helt säker på innehållet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla! Jag kanske tänker fel nu...men jag har nog aldrig doserat enligt tillverkarens rek. Inte i alla fall tillsatser liknande dessa (spårelement, vissa mediciner, fodertillsatser, kolkälla). Kör alltid en mindre dos och ökar efter hand. Gör så då jag inte kan mäta alla spårelemet eller koncentrationer av ämnen i mitt akvarium. Dumt kanske? Vill göra ändringar över tid och kunna observera och mäta det jag kan.

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...