Gå till innehåll

kopiera T5?


patrikk

Rekommenderade inlägg

Tänkte höra vad ni skulle säga om följande:

Jag har min orginalramp från Juwel Vision 260L som jag hade köpt Juwels T5 Marine plus T5 Daylight ( ett av varje)

Jag dammade av det och testade det igår över rampen och insåg att ljusbilden ( det visuella) var mycket mer min smak än min nuvarande DIY rapidled ljusbild ( visuella)

Från rapidled har jag följande http://www.rapidled.com/standard-solderless-75g-tank-dimmable-kit/

så vilka leds skulle jag behöva köpa samt byta ut för att så samma visuella färg i karet?

någon som är expert och kan berätta?

jag kan tilllägga bara dimma ner det ena eller andra vill jag helst inte göra för mycket eftersom man tappar i effekt utan bytar hellre ut ett antal leds och sen dimma bara väldigt lite

T5 rören som jag syftar på :

Marine

samt

Daylight

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det mer exakt du inte gillar? Om det är färgen du vill ändra på, så är det nog enklast att skaffa en LED-ramp där du kan justera många olika färger individuellt. Att trixa med att byta LED tills du får rätt kombination blir nog väldigt tidskrävande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att försöka få till en bra Bel med diy är inte lätt. Här man många olika drivdon och med dimningsfunktion så kan man ju ställa färgen hyfsat. Sedan kan jag tycka att man med fördel kan ha fler olika blå led då vissa nm tar fram vissa färger bättre än andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att försöka få till en bra Bel med diy är inte lätt. Här man många olika drivdon och med dimningsfunktion så kan man ju ställa färgen hyfsat. Sedan kan jag tycka att man med fördel kan ha fler olika blå led då vissa nm tar fram vissa färger bättre än andra.

färgen i karet jag skulle vilja ha är typ denna post-4894-1446893437146_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spektrat som jag har i karet just nu är:

post-4894-14468934402608_thumb.png

och som jag har uppfattat det så borde rören ge följande:

post-4894-14468934402803_thumb.jpg

som det verkar så är de starta vid 450-500nm i förhållandevis och det finns inte så "breda" leds och passerar man 500 så blir det snabbt väldigt grönt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle undvika det röret i ruta 2. Det är ett rent dagsljus rör och tillför inte mer än dynga. ;)

Jag skulle gå på en färdig ramp där du kan ställa vår färg för sig. Då kommer du bli nöjd.

Att bygga en DiY och förvänta sig att få rätt balans är inge lätt uppgift.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle undvika det röret i ruta 2. Det är ett rent dagsljus rör och tillför inte mer än dynga. ;)

du har rätt och fel det är ett dagsljusrör precis som jag skrev i första inlägget samt ett marine rör jag jag har lagt ihop i den andra grafen.

Sen så visst eär det så att daylight röret inte tillför speciellt mycket vad det gäller spektrum för koraller men daylight med marine tillför en tilltalande ton i karet visst är det långt ifrån lika bra som mina leds med jag har hellre fler "onödiga" watt än bara effektiva watt och inte lika skön ton i karet.

Jag hoppas att dethar framgått att jag inte vill göra avkall på den effektiva belysningen för korallerna utan vill gärna utöka antal watt för att jag jag tycka det är snyggare som inte gör speciellt mycket för korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...