Gnarkill Postat 10 oktober 2014 Postat 10 oktober 2014 SÄ ja efter ha vart mega NorrlÀnning i hela livet sÄ tog jag steget och flyttade till Lysekil. La ner mitt hörn akvarium i Kiruna och tÀnkte ta det lugnt frÄn hobbyn ett tag.......men det höll nÄgon dag efter flytten sÄ nu drygt efter en vecka hÀr nere sÄ har mitt nya kar vart igÄng i 4 dagar :-P var till BorÄs och köpte mig en fin kub med möbel och lite inkörd LS. Samma dag var jag förbi hos Bengt pÄ Marinakvariet och köpte lite Salt,LS och 2 enklare fiskar.Inom snar framtid sÄ kommer jag tömma akvariet och borra samt sÀtta sump.Tekniken som jag kör just nu.Ecotech Radion Gen2 LedEcotech vortech Mp10 Citera
wrang Postat 11 oktober 2014 Postat 11 oktober 2014 kul med en till med samma mÄtt som mitt:) Citera
Gnarkill Postat 11 oktober 2014 Författare Postat 11 oktober 2014 Jaa eller hur Wrang :-) har aldrig haft en kub förrut sĂ„ det Ă€r jĂ€kla skojj, dock sĂ„ Ă€r det ett mĂ„ste att sĂ€tta sump snart. Ăr det nĂ„gon som bor i nĂ€rheten som vill byta eller donera lite levande eller annat eller har vĂ€garna förbi sĂ„ Ă€r dom/ ni vĂ€lkommna pĂ„ kaffe Ă„och kolla pĂ„ akvariet:-D Citera
Gnarkill Postat 15 oktober 2014 Författare Postat 15 oktober 2014 De fiskar jag har nu Àr en Sixline wrasse och en rainfordi goby samt en rÀtt stor kolloni grön/rosa/lila acropora. Funkar kalas bra :-) Citera
jhjelm Postat 15 oktober 2014 Postat 15 oktober 2014 Trevligt med fler akvariefantaster i Lysekil. Att dom dessutom Àr norrlÀnningar Àr ju ett + (sjÀlv frÄn Storuman).Jocke Citera
Gnarkill Postat 19 oktober 2014 Författare Postat 19 oktober 2014 HÀr kommer lite fler bilder Citera
Gnarkill Postat 11 november 2014 Författare Postat 11 november 2014 (Ă€ndrat) Jaha dĂ„ har sump bygget kommit igĂ„ng, kommer köra 20mm hĂ€vert, 25mm evakrör, 20mm retur.och kommer anvĂ€nda följande delar.1st: 27mm diamanthĂ„l borr1st: 34mm diamanthĂ„l borr2st: 20mm genomföringar1st: 25mm genomföring2st: 20mm unionskopplingar1st: 25mm unionskoppling2st: 20mm kranar2 meter 20mm rör2meter 25mm rör1 meter silicon slangUnions kopplingarna kommer jag ha endast för att om man nĂ„gon gĂ„ng mĂ„ste ta isĂ€r och flytta karet sĂ„ ska man slippa kapa rör :-)visst har jag nu tĂ€nkt rĂ€tt med dessa saker sĂ„ de kommer passa? :-)Retur pumpen Ă€r jag lite osĂ€ker pĂ„ vilken storlek man ska vĂ€lja, har ni nĂ„ge tips och rĂ„d pĂ„ vilket flöde som kan vara bra att tĂ€nka pĂ„? skummar kommer bli en aqua excel mini Ăndrat 11 november 2014 av Gnarkill Citera
wrang Postat 13 november 2014 Postat 13 november 2014 rÀcker med en kran ner.Gör inte boxen för liten dÄ jag upplevde med min att det var svÄrt att stÀlla in nivÄn i boxenJag skulle köpt den nya DC pumpen för att lÀtt kunna stÀlla in flödet upp.Jebao DCT DC Pump Citera
Gnarkill Postat 13 november 2014 Författare Postat 13 november 2014 Okej jaa jag kikar ocksÄ pÄ den dÀr jebao DC3000 pumpen de skulle nog rÀcka. Sedan sÄ ska jag köra en kram pÄ hÀverten ner till sump och den andra kranen pÄ retur röret :-) Citera
Laggeman Postat 14 november 2014 Postat 14 november 2014 Du behöver ingen kran pÄ returröret, du har ju en kontroller pÄ pumpen som du stÀller grundflödet med, sen justerar du finliret med kranen pÄ hÀverten.Om det inte Àr sÄ att du vill kunna stÀnga av flödet helt upp/ner av nÄgon anledning sÄ klart. Citera
wrang Postat 14 november 2014 Postat 14 november 2014 vill du stÀlla in mer exakt sÄ skaffa en Jebao pump Ä sedan en kontroll enhetReef Motion DC Controllereller sÄ köper du denna. KÀnns mer lÀtt/rÀtt att kunna stÀlla in 1-99% pÄ pumpenReef Motion 3KDC Citera
Gnarkill Postat 14 november 2014 Författare Postat 14 november 2014 AA va Nice:-) men Jebao 3000 pumpen har ju kontroller som ingÄr, kanske den extra kranen kan va vara en sÄn dÀr bra Ä ha grej ifall att :-) Citera
wrang Postat 14 november 2014 Postat 14 november 2014 Ja men den j3000 pumpen har bara 6 lÀgen. JÀmför j3000 och en RM 3KDC SÄ Àr la det ej sÄn skillnad i pris Kranar i alla Àra men de mÄste göras rent i bland./Christian Citera
Gnarkill Postat 7 juli 2015 Författare Postat 7 juli 2015 SÄ dÀr nu efter en tid sÄ Àr Kuben borrad, sump Àr byggd, rören skall dras ikvÀll. Har allt inom teknikvÀg utom skummare, NÄgon som har ett bra tips pÄ en fin tyst skummare som skulle passa detta nano kar? =) Citera
Rekommenderade inlÀgg
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.