Gnarkill Postat 10 oktober 2014 Postat 10 oktober 2014 Så ja efter ha vart mega Norrlänning i hela livet så tog jag steget och flyttade till Lysekil. La ner mitt hörn akvarium i Kiruna och tänkte ta det lugnt från hobbyn ett tag.......men det höll någon dag efter flytten så nu drygt efter en vecka här nere så har mitt nya kar vart igång i 4 dagar :-P var till Borås och köpte mig en fin kub med möbel och lite inkörd LS. Samma dag var jag förbi hos Bengt på Marinakvariet och köpte lite Salt,LS och 2 enklare fiskar.Inom snar framtid så kommer jag tömma akvariet och borra samt sätta sump.Tekniken som jag kör just nu.Ecotech Radion Gen2 LedEcotech vortech Mp10 Citera
Gnarkill Postat 11 oktober 2014 Författare Postat 11 oktober 2014 Jaa eller hur Wrang :-) har aldrig haft en kub förrut så det är jäkla skojj, dock så är det ett måste att sätta sump snart. Är det någon som bor i närheten som vill byta eller donera lite levande eller annat eller har vägarna förbi så är dom/ ni välkommna på kaffe åoch kolla på akvariet:-D Citera
Gnarkill Postat 15 oktober 2014 Författare Postat 15 oktober 2014 De fiskar jag har nu är en Sixline wrasse och en rainfordi goby samt en rätt stor kolloni grön/rosa/lila acropora. Funkar kalas bra :-) Citera
jhjelm Postat 15 oktober 2014 Postat 15 oktober 2014 Trevligt med fler akvariefantaster i Lysekil. Att dom dessutom är norrlänningar är ju ett + (själv från Storuman).Jocke Citera
Gnarkill Postat 11 november 2014 Författare Postat 11 november 2014 (ändrat) Jaha då har sump bygget kommit igång, kommer köra 20mm hävert, 25mm evakrör, 20mm retur.och kommer använda följande delar.1st: 27mm diamanthål borr1st: 34mm diamanthål borr2st: 20mm genomföringar1st: 25mm genomföring2st: 20mm unionskopplingar1st: 25mm unionskoppling2st: 20mm kranar2 meter 20mm rör2meter 25mm rör1 meter silicon slangUnions kopplingarna kommer jag ha endast för att om man någon gång måste ta isär och flytta karet så ska man slippa kapa rör :-)visst har jag nu tänkt rätt med dessa saker så de kommer passa? :-)Retur pumpen är jag lite osäker på vilken storlek man ska välja, har ni någe tips och råd på vilket flöde som kan vara bra att tänka på? skummar kommer bli en aqua excel mini Ändrat 11 november 2014 av Gnarkill Citera
wrang Postat 13 november 2014 Postat 13 november 2014 räcker med en kran ner.Gör inte boxen för liten då jag upplevde med min att det var svårt att ställa in nivån i boxenJag skulle köpt den nya DC pumpen för att lätt kunna ställa in flödet upp.Jebao DCT DC Pump Citera
Gnarkill Postat 13 november 2014 Författare Postat 13 november 2014 Okej jaa jag kikar också på den där jebao DC3000 pumpen de skulle nog räcka. Sedan så ska jag köra en kram på häverten ner till sump och den andra kranen på retur röret :-) Citera
Laggeman Postat 14 november 2014 Postat 14 november 2014 Du behöver ingen kran på returröret, du har ju en kontroller på pumpen som du ställer grundflödet med, sen justerar du finliret med kranen på häverten.Om det inte är så att du vill kunna stänga av flödet helt upp/ner av någon anledning så klart. Citera
wrang Postat 14 november 2014 Postat 14 november 2014 vill du ställa in mer exakt så skaffa en Jebao pump å sedan en kontroll enhetReef Motion DC Controllereller så köper du denna. Känns mer lätt/rätt att kunna ställa in 1-99% på pumpenReef Motion 3KDC Citera
Gnarkill Postat 14 november 2014 Författare Postat 14 november 2014 AA va Nice:-) men Jebao 3000 pumpen har ju kontroller som ingår, kanske den extra kranen kan va vara en sån där bra å ha grej ifall att :-) Citera
wrang Postat 14 november 2014 Postat 14 november 2014 Ja men den j3000 pumpen har bara 6 lägen. Jämför j3000 och en RM 3KDC Så är la det ej sån skillnad i pris Kranar i alla ära men de måste göras rent i bland./Christian Citera
Gnarkill Postat 7 juli 2015 Författare Postat 7 juli 2015 Så där nu efter en tid så är Kuben borrad, sump är byggd, rören skall dras ikväll. Har allt inom teknikväg utom skummare, Någon som har ett bra tips på en fin tyst skummare som skulle passa detta nano kar? =) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.