Gå till innehåll

Åsikter om planen för mitt första kar? all hjälp välkommen


Timwes01

Rekommenderade inlägg

okej nu har jag övervägt och funderat fram och tillbaka en stund och detta är mitt nya system. behöver fortfarande lite hjälp med att hitta nån komponent till. och sen får ni hjärna komma med synpunkter på det jag har valt :)

Skimmer: Vertex Omega 150 (rek för upp till ca.570L)

Dator: Apex AquaController

Apex moduler: Variable Speed /Dimming Module/Tunze (VDM) för att styra cirkulations pumparna

Ljus: 2st Radion XR30w Gen3 Pro

Cyrkulering: 2st Tunze Stream 6105 (flow på 3000-13000L/H)

Returpump: Jebao DC-6000LV (6000L/H)

Fläkt: Tunze Aquawind (1-2grader på upp till 500L)

Värme: Jäger doppvärmare 250W (rek. 400-600L)

Osmos: AquaLight Osmos (300L/dag) här har jag gått för en tre steg för att spara lite på pengarna. Borde man gå för ett 4stegs med kolblockfilter eller vad det heter?

ATO: Tunze Osmolator 3155

Pris: ca. 32 000

Sen försöker jag hitta en GFO och carbon reactor ungefär som denna men lyckas inte. kanske nån som vet? http://www.bulkreefsupply.com/brs-gfo-carbon-reactor-dual-1-5957b59b3b33dbf65c5f66aecb0394f7.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå där

När det gäller streamers skulle jag gå på jebao även där. Jag har dom i mitt nya kar som verkar va ungefär lika stort som ditt och dom är väldigt tysta och fina (framförallt kostar de ca 700kr ink frakt istället för ett par tusen stycket ;) ). Man kan även med en enkel DIY koppla upp dom mot sin apex http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2381275.

de jag har är FS14000 som går att köra från fish-street.

Bulk reef supplys är väl rakt av ett tomt osmos hos och patron? Finns hos http://rent-postevand.dk/ om du känner för att gå den vägen.

angående doppvärmare skulle jag köpa en i titan så att jag är säker på att den inte går sönder (men då är jag en sådan här nojjig person :) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej nu har jag övervägt och funderat fram och tillbaka en stund och detta är mitt nya system. behöver fortfarande lite hjälp med att hitta nån komponent till. och sen får ni hjärna komma med synpunkter på det jag har valt :)

Skimmer: Vertex Omega 150 (rek för upp till ca.570L)

Dator: Apex AquaController

Apex moduler: Variable Speed /Dimming Module/Tunze (VDM) för att styra cirkulations pumparna

Ljus: 2st Radion XR30w Gen3 Pro

Cyrkulering: 2st Tunze Stream 6105 (flow på 3000-13000L/H)

Returpump: Jebao DC-6000LV (6000L/H)

Fläkt: Tunze Aquawind (1-2grader på upp till 500L)

Värme: Jäger doppvärmare 250W (rek. 400-600L)

Osmos: AquaLight Osmos (300L/dag) här har jag gått för en tre steg för att spara lite på pengarna. Borde man gå för ett 4stegs med kolblockfilter eller vad det heter?

ATO: Tunze Osmolator 3155

Pris: ca. 32 000

Sen försöker jag hitta en GFO och carbon reactor ungefär som denna men lyckas inte. kanske nån som vet? http://www.bulkreefsupply.com/brs-gfo-carbon-reactor-dual-1-5957b59b3b33dbf65c5f66aecb0394f7.html

Ett bra alterantiv är att köra sumplöst, då slipper du returpumpen. Jag har en Dc6000, den är helt ok ljudmässigt men den låter. Har du kollat på Tunze 6195? Den är inte riktigt så kraftig men är nog mindre i storlek än 6105.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det nån som har ett tystare alternativ på skummare som inte kostar 10k? har lyssnat lite på Vertex och så farligt tyckte jag inte att det var :) men sen så hör jag iof ganska dåligt :P

Jo, Vertex Omega 150 har jag kört i ett år på ett 225L med ca 50L sump effektiv vattenvolym. Det är en utomordentligt kompetent skummare. Den suger mycket luft och det är något som alltid låter en del. Själva pumpen är tyst och fin.

Jag bytte precis ut den för jag ville ha mer plats i sumpen och stoppade dit en Coral Box d500 från fish-street. Den är ljudlös, men suger verkligen inte lika mycket luft heller.

Men för att komma till en poäng då:

Vertex Omega 150 är kanonbra men inte jättetyst.

CoralBox d700 är nog lika ljudlös som d500 och mycket billig. Kanske inte lika kvalitativ och effektiv som en Omega men bra nog?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Järv: ja det är att alternativ men jag vill helst inte klippa kablar. inte helt min grej då jag inte har hållit i en löd-grej sen jag var typ 10. och då var det bara för att bränna in svordomar i en trä planka :P men om jag uptäcker att budgeten springer iväg så blir det nog cirkulationen som måste bytas ut. och då kan jebao vara ett alternativ. men filter huset från danmark är ett bra alternativ. borde gå att hålla fast det aktiva kolet med en vanlig svamp.

Henric. jo går att göra sump löst men jag känner att ska man göra det seriöst och inte vill ha en massa saker som hänger på akvariet så bör man ha sump. Jag hittar ingen Tunze som heter 6195. så vet inte vilken du menar :S

Ormet: Ja men det är ett bra tips om jag måste strypa budgeten lite :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...