Gå till innehåll

hur kör Ni ozonisatorn?


Iksero

Rekommenderade inlägg

-ja, enligt rubrik.

Tar ni in det i skummaren via syresten ?

Kör ni dygnet runt?

Filtrerar ni vattnet från skummaren med aktivt kol?

Har nu luft filter från skummaren med aktivt kol?

Många frågor, har läst mycket, mest på engelska (lite krångel med översättning emellanåt) vore trevligt om Ni på svenska kunde säga hur ni kör.

Själv har jag ingen aning om vad som är bäst?

//Iksero

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag körde så var det bara 5mg körde detta 24h om dygnet tycket att karet blev bra mycket klarare men ja annars så vet jag ej. Man måste nog läsa på bra för att veta om man skall köra det eller ej. Jag vet ej ännu om man skall skaffa det igen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får en sprängande huvudvärk innan det börjar att fräta sönder kroppen inifrån.. :nuke:

Nä.. Om du inte har stort kar och vill ligga högt så kan du köra med en redox för att mäta syresättningen i karet. Mäter visserligen inte hur mycket som kommer ut i rummet. Men är det inte ett stort kar så att du vill kräma på mycket så är det nog ingen större fara. ett tipps är att INTE testköra och tro att det är fint och sedan gå och lägga sig för natten.. hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,har du en syrestens skummare använder du syrepumpen att blåsa igenom ozonisatorn till skummaren,har du en venturi skummare kan den suga igenom ozonisatorn, oftast räcker ett par mg ozon om du ite har extemt mycket fisk i akvariet, du kan ta en strumpa med aktivt kol som du lägger på skummar koppen ,då får du inte ut ozon i rummet när skummaren slutar arbeta vid tex matning,börja försiktigt , själv kör jag till och från men aldrig över 5mg till mitt 1100l kar.Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ozonisatorn är kopplad till 220V Går att sätta timer.

ett tipps är att använda luftslang av silikon som inte fräts sönder av ozonet som en vanlig (plast) luftslang gör.

"Målade fan på väggen" innan men man ska vara medveten om att det inte är helt riskfritt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ozonisator utan föregående lufttork håller inte länge........har brännt många under 80-talet både amerikanska och tyska.

Ozon är mkt reaktivt reagerar även med sånt som man inte vill att det skall reagera med. t.ex. vitaminer och aminosyror. Om ni tillsätter dyra spår ämnen m.m. så använd inte ozon. UV rören är skonsammare men även här sker en del reaktioner.

Redoxtalen ökar förvisso men jag har märkt att enhel del koraller inte tycker om detta. Satta på en bra skummare istället!

Personligen har jag numera slutat med ozon. Tycker det är fel att på konstlat sätt få klart vatten. Ett akvarium i balans har alltid klart vatten ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...