Gå till innehåll

Varför ser min sand ut såhär?


Tobbz

Rekommenderade inlägg

Slagits mot väldigt liknande det där länge, för mig blev var det så att jag råkat nolla fosfat helt och slutade med fosfat remover, mkt mörker och väldigt sparsamt med vattenbyten, så lite som möjligt så sällan som möjligt, skummade mest av ytvattnet ibland. Då blev det bättre iaf, inte riktigt i mål än men nu huserar sörjan mest i runt pumpdetaljerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla den iaf, inte helt hundra på att det var den som orsakade mitt utbrott men lägligt nog hade jag iom removern nollat fosfaten helt dagarna innan utbrottet. Mkt fosfat är ju inte bra men att nolla helt leder ju till obalans. Kör nu utan fosfatremover och nivån håller sig rätt ok ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse. Burken är ny. Men stenen är 4 månader, dock är sanden ny.

Funderar på om man ska starta om allt. Börja med redseas startkit med ny bakteriekultur och följa deras anvisningar? Kisel alger vet jag inte, osmosen är rätt ny med silikatfilter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får alltid kiselalger vid en uppstart oavsett vad din osmos ger. Kiselalgerna kommer för att det är för lite fosfor i början när du startar och grönalgerna kan inte då konkurrera med dem. De som du får när du startar upp tar du lätt bort med snäckor och eremiter. Se min tråd om mitt Mollyhotell - där finns fotografier som visar algföljden

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...