Gå till innehåll

sacrophyton polyper


Frida.E

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har en liten sacrophyton sedan ca 1 vecka tillbaka, verkar må bra men lite tjurig emmelanåt. Jag bytte plats på den igår för att se om den trivs bättre där ( blev störd en del av min eremit) så nu ser den gladare ut.

I morse såg jag dock att några polyper har splittat sig i toppen, vad beror det på ?!

post-8589-14468934602171_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag har 4 st läderkoraller (sarcophyton) med polyper i varierad storlek och form. Vad jag förstår har polyperna olika funktion. De kallas Autozooid polyper och Siphonozooid polyper. Den första varianten fångar föda (har åtta tentakler) och den andra varianten (mindre tentakler, cilier) pumpar vatten in i korallen samt förser korallen med syre t.ex.

Nu är jag inte säker att det är det din bild visar :) Den kanske fått sig en törn och delat sig som din bild visar :) När jag kollar mina koraller ser det ut som några enstaka polyper fått sig en törn (eremiter).

Jag har placerat mina läderkoraller under 60 w led belysning 16 000 k. En är placerad på botten, två är placerade halvvägs upp i akvariet och en är placerad högt upp på revpelaren centrerad under belysningen. Den finaste av dem är den sist nämnda (färgmässigt och tillväxt). Flödet är en streamer, ej riktat flöde. Matar akvariet med phytoplankton. Hoppas det är till någon hjälp :)

Mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar men idag kom fler frågor :)

Imorse satt jag mig och studerade den igen (såg lite ledsen ut). Den har, ända sedan jag köpte den, haft 2 små hål på kroppen, som jag tänkt var någon typ av ytlig skada. Såg pigg ut i affären och för det mesta sedan jag kom hem med den. Men plötsligt idag när jag studerade den såg jag att det sitter någon typ av djur i korallen, någon typ av filtrerande djur för jag ser en liten fjäder/plym komma ut och dras in igen i jämna tag. En har jag pillat bort som satt under ett veck på kanten men de andra sitter i hål uppe på den. Den jag pillade bort ligger i en liten plastskål nu men det är supersvårt att se vad det kan vara...... något litet kräft/krabbdjur? På första bilden ser man vecket i kanten där den jag plockad bort satt, på bild 2 ena hålet uppe på den, på bild 3 det jag plockade bort och på bild 4 en friskar bild för en känsla över normalläget på korallen :)

post-8589-14468934603684_thumb.jpg

post-8589-14468934603916_thumb.jpg

post-8589-14468934604137_thumb.jpg

post-8589-14468934604366_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Havstulpan verkar kunna stämma! Ska jag pilla bort de eller skadar jag korallen då? Om de inte skadar nåt gör det ju inget om de är kvar menar jag :)

Jag har ett red sea max 130d, 2x t5 på 55w och 10.000 K vardera. Just nu står den på botten av akvariet, kanske ska flytta upp den lite då och se hur den reagerar :)

Tack för fina svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vid bra förhållanden så kan de föröka sig (det är ett kräftdjur) och då kan de bli problem eftersom de vill sätta sig där det är strömt, vilket kan innebära pumpledningar och annat. Har varit problem tillsammans med musslor i stora offentliga akvarium som använder havsvatten och i kylsystemen för kraftverk som använder havsvatten (Ringhals exempelvis). Dock har aldrig hört talas om det i akvarium av mindre sort och med konstgjort vatten. Deras fastsättningsmekanism studeras noga eftersom de använder ett lim/mekanism som är mycket starkare än allt vi har hittat på.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...