Gå till innehåll

Vad gör jag för fel?!


atif

Rekommenderade inlägg

Detta måste nästan ses som ett skämt för er indoktrinerade akvariumister men jag behöver verkligen hjälp! Jag har haft ett flertal guldfiskar, alla har dött inom ett par veckor och jag kan verkligen inte förstå varför. Jag följer alla anvisningar ifrån djurafären men ingenting hjälper! Har ni några tips på hur jag ska hålla mina små rackare i liv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utan att ha någon direkt kunskap om sötvatten (har ett 23l fuval med småfisk som jag kommer ihåg lite då och då) så reagerar jag lite på akvariestorleken.

Några frågor

Är det endast 20 Liter?

Hur många fiskar rör det sig om samtidigt i akvariet?

Ofta var runda skålar populära för just guldfisk men numera förbjudna att säljas, tänker därför på att det kan vara syrebrist pga. storleken

Läs gärna här: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/akvariefiskar.4.62af51191240430af4d80002613.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guldfiskar kan bli upp till 35 centimeter.

Du bör satsa på akvarie som minst är 300 liter för att de ska ha yta att simma på och må bra. Köp istället en kampfisk och några småfiskar. Sedan kan jag också rekommendera zoopet. Där kan du finna rätt svar då du har sötvatten. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Runda skålar är inte förbjudna att sälja. Det finns ett antal ok användningsområden, man kan ha växter i dem t ex. Det är egentligen inte förbjudet att ha fisk i dem heller. Däremot så ställs det ett antal krav på inredning, yta, volym, insynsskydd osv som gör det praktiskt omöjligt att använda en traditionell guldfiskskål. Det finns dock såna på 30 liter och så där och har man riktigt små fiskar så kan det gå lagligt. Fast man har bara ställt till besvär för sig med att få till det om man jämför med ett vanligt akvarium.

Jag skulle säga minst 500 liter till guldfisk, det är faktiskt fiskar som ska bli 25 cm och 25 år. Tyvärr är zooaffärernas råd vanligen helt uppåt väggarna, lyssna inte på tramset. Köp en lämpligare fisk i stället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...