Gå till innehåll

DYI påfyllning av dunstat vatten


arazar

Rekommenderade inlägg

mors

Jag sitter och planerar mitt första saltvatten akvarium.

Har läst en hel massa bla om automatisk påfyllning av avdunstat vatten.

Verkar finnas en hel massa lösningar på detta och somliga är mer kompliserade än andra så jag undrar om det finns något jag glömt i min lösning...

Förslaget är detta:

Kan man inte bara koppla på en timer (600spänn på Bauhaus) på vattenkranen innan osmosen som fyller sumpen med ett tidsintervall?

Det e ju en simpel sak att kolla hur mycket som dunstar en "normal" dag.

Istället för att fylla ett kar som sedan fyller sumpen kan man ju sätta en avrinning på sumpen till ett tomt kar?

På detta sätt kan man ju ha mer vatten i sumpen. Får du överskott på vatten från osmosen eller att returpumpen strejkar så dräneras ju allting från sumpen?

Självklart blir det nog lite problem med detta om man har begränsatt med utrymme, men har man inte plats har man kanske inte automatisk påfyllning av dunstat vatten heller? sen måste man ju borra i sumpen för dräneringen me.

Skulle denna lösning fungera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja tanken är god men det dunstar olika för mig beroende på tempen i rummet och hur mycket fläktarna får gå för att kyla karet.

Dunstar det mer en dag så fyller den på X minuter eller X liter vatten men nästa dag så fyller den på mer för att denna dag har det inte dunstat så mycket. Tror att det ej funkar i längden antingen för mycket vatten i sumpen eller för lite å pumpen går torrt.

Annars så är det andra som satt en nivåvakt i sumpen som i sin tur är kopplad till en magnetventil som sätter på osmosen.

nivåvakt 12-24V via ett relä som drar 230Volt som "startar" magnetventilen och osmosen får sitt vatten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe

känns som min nästa ide kommer bli något i stil med.

"En blåslampa som värmer ett vattenbad som driver ångmotor som är kopplad till ett hjul.

på hjulet sitter en pinne som gnuggas mot en träbit och du har en tändare!"

tack för tippset wrang, låter smidigt säkert och enkelt.

/mvh Christopher

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och har du en avrinning på sumpen så finns risk att du sänker salthalten i karet när saltvatten kommer ersättas av osmosvatten.

Sedan behöver man inte ha tanken med osmosvatten i samma rum som karet om man har ont om plats. Jag har osmostanken och akvariumet i var sin ände av huset. Ca 15 m mellan dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...