Gå till innehåll

DIY Skummare


gurra600

Rekommenderade inlägg

Har nu äntligen blivit till att testa min nya DIY skummare .

Det är en åter cirkulerande med en Jebaos DC600 och inbyggd Whiteline nozle 2 st 8 mm luftintag, matas av ett rör direkt från avrinningen skummar på rätt bra, ca 300mm i diameter och 550mm hög

post-5953-1446893469329_thumb.jpg

post-5953-14468934693512_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser riktigt bra ut, mer bilder!

Ritningar etc, vi vill ha allt!

Jag tycker tveklöst det svåraste att få till på skummare man gör själv är skummarkoppen. De är hemska! Min enda hemmabyggda skummare i drift lider starkt av skarven som blir i skummarkoppen, den blir ett hinder på vägen upp som dödar bubblorna i förtid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det låter bra. Jag funderar på att modifiera min. Min är gjord helt av PVC delar så det är en muff bara som är botten på koppen. Men skarven som blir innuti är inte bra. Så det är bättre att slipa bort den och låta rör möta rör direkt utan stoppet i mitten. Frågan är bara hur plågsamt det blir att göra om... Är nöjd med koppen i övrigt så vill inte fördärva den...

Vad är det för delar du byggt din av? Vart hitta du de? Jag har bara byggt med PVC rör delar. Fungerar för raka skummare men det är ju bättre med en kon som du har. 110 mm hals är lite väl biffigt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummar kroppen är helt i Acryl medan alla rör är Pvc, konformen gjorde jag i ungnen över en skålbotten från Ikea.

Jag har använt mig av packningar från USA mellen kroppen och rören,, komer inte ihåg vad dom heter men smidiga är dom..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...