Gå till innehåll

tvätta ur nytt kar + andra frågor


Julgran

Rekommenderade inlägg

Nu har jag äntligen monterat mina 3 st 24w T5 compact Interp och modifierat Molly karet lite.

Några frågor har poppat upp i skallen:

1) Det är lite damm och skräp i karet. Ska jag torka ur karet med en fuktig trasa doppad i utblandad ättika? Eller räcker det att torka rent med en trasa fuktad i osmosisvatten enbart?

2) Ytavrinningen i karet är ett modifierat gammalt kassettfodral som jag har silikonat på plats. Ska jag vänta längre tid än 24 timmar innan delen som är silikonad kan läggas under vattenytan?

3) Veckans vattenbyte i mitt 45 liters nano tänkte jag lägga i nya 80 liters karet för att snabbare få igång bakteriefloran. Är det något annan jag bör tänka på? (ls till nya karet kommer att läggas i någon gång under veckan.)

4) Jag har aktivt kol, zeosands nollnitrat och raowaphos. Spelar det någon roll hur de ska hänga? (exempelvis - man får aldrig hänga en påse rowaphos närmare än 5 cm från en påse med nollnitrat osv.) Min tanke är att de tre påsarna ska hänga i mittenfacket bak.

5) Ny pump ska beställas då det befintliga inte är tillräcklig. Var köper man en 1/2 m slang och klämmor + böj så man kan placera utblåset där man vill? (Jag tänkte köpa en Aquarium Systems New Jet 1200 med 400-1200 lit/tim)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Spola ut allt med vatten och torka rent

2. Nej det skall du nog ej behöva

3 Nja vänta med allt å kör igång det från skratch nyttvatten+salt+LS

4. Vet ej men varför köra med detta från början det kanske ej behövs alls

5. Närmsta zoobutik tex den som pratats om innan på forumet i STHLM ;)

Bilder på armaturen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...