Gå till innehåll

Glastjocklek


Tias/Frida

Rekommenderade inlägg

Då var det imn tur att fråga..

ska bygga en ny sump, med måtten 140X35X50 LXBXH det ska vara ett par mellanväggar så "öppen" glasruta blir ca: 110X50cm vilket glas rekomenderas? enligt en tabell jag hittat ska jag ha 10mm glas till detta. men det har jag ju i mitt 600L som är 200X50 framruta på!

får väll även ha ett stag tvärs över någonstans med..

någon som har ett bra svar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var det imn tur att fråga..

ska bygga en ny sump, med måtten 140X35X50 LXBXH det ska vara ett par mellanväggar så "öppen" glasruta blir ca: 110X50cm vilket glas rekomenderas? enligt en tabell jag hittat ska jag ha 10mm glas till detta. men det har jag ju i mitt 600L som är 200X50 framruta på!

får väll även ha ett stag tvärs över någonstans med..

någon som har ett bra svar?

Håller med Jockeman!! det räcker gått och väl med 8mm. tror till ochmed att det funkar med 6mm. har kollat med glasmästar kompis ! han håller också med....jag kom precis på att min sump är 180x040x050 och jag har bara 6mm !!!och mellan väggar 4mm.det är ju inte samma tryck på rutan i en sump som i ett fullt akvarium. sumpem är väl halv förmodar jag??

Mvh Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stigelma: Jag vet inte vilka nätbutiker du titta på , men tittar man på ex Akvarielagret och Globefish så använder de i allafall 8 mm. Sedan kan man ju bygga in hur mycket säkerhet som helst men jag skulle iallafall använda 8 mm( eller 6mm beroende på vattennivå i sumpen) Beroende på vilken vattenhöjd ni beräknar att ha så tror jag inte att ni behöver något tvärstag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tittade igen på webben. Jag brukar kolla glastjocklek på Tyska nätbutiker för att deras försäkringsbolag kräver att glastjockleken skall uppfylla DIN norm.

Jag tycker det känns tryggt att veta att mina kar motsvarar deras säkerhetsstandard.

Mitt svenska försäkringsbolag kräver bara att de skall vara fackmannamässigt utförda men har inga upplysningar om glastjocklek.

Med 50 cm höjd har akvarierna upp till 120 cm längd 8 mm glas. 150 och 200 långa har 10 mm glas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...