Gå till innehåll

Begränsa zoanthus tillväxt - går det?


johnsson_82

Rekommenderade inlägg

Har lite problem i mitt nanokar. Har några olika sorters zoanthus, har en större variant som inte är speciellt snygg och den breder ut sig mer och mer (se bild 1). Den håller nu på att tränga undan mina andra kolonier av zoanthus som är betydligt vackrare (se bild 2). Den har också börjat växa på min hysterix och i det långa loppet är det nog den här kolonin som kommer att dominera hela karet. Är det någon som vet vad det är för zoanthus (om det ens är en sådan, ingen expert), och kan jag begränsa dess tillväxt alternativt ta bort den på något sätt? Problemet är att den växer på samma sten som de andra kolonierna växer på. Jag har inte vågat röra den men jag skulle egentligen vilja klippa bort delar av den där den har växt för mycket. Dock är väl detta helt galet med tanke på giftrisken?

Bild 1

y0v8X5I.jpg?1

Bild 2

AJijQ6i.jpg?1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har sprutat ihjäl oönskade knappar med kalciumhydroxid med gott resultat, men det har ju varit ett fåtal. men med lite tålamod ska det väl funka. ta en fyra fem st åt gången med en dags mellanrum. stäng av cirkulationen ett par timmar så det stannar kvar där det ska va. jag har köpt på oceanakvarium men finns säkert på andra ställe också

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har sprutat ihjäl oönskade knappar med kalciumhydroxid med gott resultat, men det har ju varit ett fåtal. men med lite tålamod ska det väl funka. ta en fyra fem st åt gången med en dags mellanrum. stäng av cirkulationen ett par timmar så det stannar kvar där det ska va. jag har köpt på oceanakvarium men finns säkert på andra ställe också

Jag har CaOH-lösning hemma som jag buffrat vatten med för längesen. Men då tar jag en spruta och helt enkelt sprutar på de jag vill bli av med. Jag tänkte inte ta kål på alla utan mest de som har börjat växa över andra koraller. De individer jag sprutar på, kommer de att frigöra gift när jag gör det?

Har läst att man kan spruta kokande vatten också, någon erfarenhet av det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...