Gå till innehåll

Dykning, Sharm El Sheik ???


Guest NoName

Rekommenderade inlägg

Båttur till Ras Mohammed kostar 25Eur, då ingår hämtning vid hotellet, varm och kall dryck hela dagen, fyra stopp för dykning, lunchbuffé, samt skuts hem till hotellet. OBS! boka INTE via resebyrån, då kostar det det tredubbla.. Vet inte vad tuber kostar att hyra, men du kanske kan hitta info här: http://www.goredsea.com/EN_sharm-el-sheikh.aspx

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kom hem i går en veckas vraksafari, Tistlegorm, Dunraven, Raasmuhamed mm. Jag såg ett helt stim delfiner på Tistlegorm.

Utmärkt dykning, men jag vill samtidigt slå ett slag på södra delarna i Röda havet. Djur och korallivet är "större och bättre" och antalet dykbåtar minskar.

Liveabord turer kan jag varmt rekomendera, då slipper man den värsta trängseln,

Sen fins det en massa bra böcker med fiskar och koraller att köpa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ras Muhamed, Tower och Tirana öarna! Jag har varit i Sinai 4 gånger första gången 1982. Åker igen 1/11. Akabaviken är en av de fiskrikaste i världen har t.o.m sett hammarhaj och Manta. Glöm ej Tirana öarna vilket jag anser är de bästa. Även Dahab är bra.

När det gäller koraller så är Maldiverna och indonesien bättre och när det gäller svampdjur Karibien t.ex Bonair eller Cuba.

Bariärrevet i australien har allt!

Ett nytt mycket orört område är Mosambic som lätt går att nå från sydafrika.

Dyk med vithajar i Bansbai det kommer att bli din hit of the life!

Jag har dykt på de flest platser sens 1965

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Har dykt Jackson reef, Tirana , Turtel bay ansalange...

Men mest ryska stringbrudar overallt! he he

Mycket algatande fiskar vid stranden dar snorklare har forstort korallerna.. Stora Sohal m.m Hoppas ni har det bra hemma i kylan nu ska jag kopa en STELLA i pool baren =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Har dykt Jackson reef, Tirana , Turtel bay ansalange...

Men mest ryska stringbrudar overallt! he he

Mycket algatande fiskar vid stranden dar snorklare har forstort korallerna.. Stora Sohal m.m Hoppas ni har det bra hemma i kylan nu ska jag kopa en STELLA i pool baren =)

säg inte att du är på plats?

själv cyklade jag en liten bit idag och kände hur kylan bet sig igenom kallingarna.

livet är oftast orättvist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kom just från Sharm. Det finns 700 dykbåtar som gör dagsutflyckter. Betal lite mer så får du mycket bra guider. De vet normalt de bästa ställena. Det har nämligen betydelse var och hur beroende på väder och vind och inte minst strömriktingen och även om det finns snorklare med ombord som inte dyker. Dessutom finns direkt utanför hotellen som inte ligger mitt imot Naamabay (sandstrand) oftast en brygga och massor av koraller och fisk. Jag såg ständigt något nytt från hotellets brygga trots att jag även gjorda dagsutflycker med dykbåt. Gordon reef vid Tiranöarna gillade jag där fanns hajar! men det 3 andra reven är också bra. Det finns utmärkta guidböcker med angivna dyckriktningar för olika platser att köpa i Sharm. Hela platsen är ju byggd för dykning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så var man hemma igen. Trotts lugnande samtal hemifrån var det ändå med en lättnadens suck jag kunde konstatera att allt stod rätt till med karet. Fördelaktigt nog har min mor visat sig vara den som bäst håller koll på karet när jag reser bort.

Ingvar, kan inte annat än att hålla med dig ang Sharm!

Crille, jo jag känner likadant. Funkade toppen med dottern och allt!

Kungen ja det var väl den enda nackdelen med resen, jag såg fram emot att få träffs och pratas vid lite men vi får nu ta vara på nästa lämpliga tillfälle! Vad har du köpt för skoj?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...