Gå till innehåll

Lim och saltvatten.


Axxe

Rekommenderade inlägg

Vet inte vilket lim som är säkert är,skummaren ny?Reklamera den i så fall om den är ny, så ska du inte behöva göra på nya saker tycker jag det finns ju snabbhärdande lim till fraggar tycker det påminner om Megafirm lim från partsmaster i utseende och form inte helt säker mvh Ola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för värdefull info :) Om man nu inte skulle vara så drastisk och limma, finns väl inga tejper eller dylikt som håller under saltvatten och samtidigt inte utgör någon fara? Gummiband, borde väl inte släppa några kemikalier?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kan jag returnera skummaren, men det finns få alternativ för litet kar på 45l. Själva prestandan är bra bara man hittar rätt höjd och justerar till ytavrinningsröret så det höjs lite, skårorna går för djupt så blir inge direkt fall för ytvattnet utan den suger mest in vatten ett par cm under ytan, fick denna teori bekräftad då jag lyfte upp skummaren medans den var igång, jäklar vilken rush det blev på ytvattnet. Själva röret borde haft längre skaft så man kunde justera det ännu högre än vad som går i orginalutförande.

Så funkar limma så får jag för mig en perfekt anpassad skummare, så jag tänker. Hört att varken 9004 eller nano slimskin är särskilt effektiva mot bakteriefilmen på ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gummiband torkar ut och spricker på rätt så kort tid. Tejp skulle jag inte vilja prova, klistret tappar effekt och lär släppa det också.

Silikon är kanon så länge det är glas, men de flesta plastsorter fästar sådär på silikon. Korallim, både superlimsvarianten och epoxi, fukar fint. Se till så att det är torrt och rengjort innan bara så det fäster ordentligt och får genomhärda innan du tar det i drift.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sagt o gjort! Blev lite moddningar, superlim (cyanoakrylat) på 2 punkter mellan skummare och distans, 2 punkter mellan distans och magnet. Samt när jag ändå höll på så klippte jag ut tunna remsor hårdplast som jag sedan limmade tätt i skårornas underkant på ytavsuget så nu tar den inte lika djupt vatten som tidigare utan jag kan justera den till så lite som 8mm under ytan. Bakteriefilmen, som var rejäl eftersom även skummarkoppen låg under vatten och tömt sitt innehåll, sögs upp rejält snabbt. Så nu återstår bara funktion över tid, men positivt inställd. Som sagt, skummarn är bra, bara några uppenbara små designmissar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...