Gå till innehåll

Lifeguard QL-40 .. Vilket håll?


Mazi

Rekommenderade inlägg

rent funktionsmässigt så spelar det ingen roll på vilket håll man vänder det. bara vattnet blir utsatt för strålningen.

Effektiviteten minskar om man kopplar fel, vattnet utsätts inte för strålningen under lika lång tid...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är viktigt att UV-filtret placeras,

så att man inte får en ansamling av luft inne i UV-filtret.

Har man luftfickor så kan kvarts-röret eller UV-lysröret bli så varmt

att vattenskvalp gör att rören spricker.

Sedan får man en massa ström i vattnet

och det är döds-stöten för karet.......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är viktigt att UV-filtret placeras,

så att man inte får en ansamling av luft inne i UV-filtret.

Har man luftfickor så kan kvarts-röret eller UV-lysröret bli så varmt

att vattenskvalp gör att rören spricker.

Sedan får man en massa ström i vattnet

och det är döds-stöten för karet.......

Har du några praktiska bevis för detta? Anledningen till att jag ifrågasätter detta är att det kan vara lätt att TRO att detta skulle kunna hända? Det står visserligen i manualen att man inte ska glömma bort att stänga av lampan om pumpen stängs av just på grund av risken som du nämner här ovan. MEN har man cirkulation genom uvt och kvarts röret är så lite som bara till 2/3 delar omslutet av cirkulerande vatten borde det ÄNDÅ kyla tillräkligt mycket för att förhindra detta? Jag vet inte jag gissar bara och därför undrar jag om det finns något bevis för detta? Mitt uvc drar i sig lite luft med jämna mellanrum men det har då fungerat 24/7 i minst 6 månader nu. Effektiviteten tycks även den räcka till...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att en stor akvariebutik hade problem med att UV-rören sprack.

Vad det berodde på vet jag inte exakt,

men efter detta fick dom en massa problem med vattnet i massa kar och döda varelser.......

Det är möjligt att det är som du säger att det oftast räcker med att 2/3 delar av röret är omslutet med vatten,

men varför riskera detta ?

Har du några praktiska bevis för detta? Anledningen till att jag ifrågasätter detta är att det kan vara lätt att TRO att detta skulle kunna hända? Det står visserligen i manualen att man inte ska glömma bort att stänga av lampan om pumpen stängs av just på grund av risken som du nämner här ovan. MEN har man cirkulation genom uvt och kvarts röret är så lite som bara till 2/3 delar omslutet av cirkulerande vatten borde det ÄNDÅ kyla tillräkligt mycket för att förhindra detta? Jag vet inte jag gissar bara och därför undrar jag om det finns något bevis för detta? Mitt uvc drar i sig lite luft med jämna mellanrum men det har då fungerat 24/7 i minst 6 månader nu. Effektiviteten tycks även den räcka till...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Minns jag inte het fel så står det i manualen till mitt Deltec UVc att det viktiga när glaset varit torrlagt med lampan på är att man inte kör på med vattnet direkt utan låter det kylas ner först.

Alltså verkar det som om glaset klarar värmen men inte temperatursvängningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

uffe nej det finns ingen anledning att ta några risker, jag ville bara veta om det verkligen är möjligt att montera ett uvc så fel att det sedan själv exploderar....

PeterP Javisst men den uppkommer ju inte om det cirkulerar vatten genom uvcn...

Att glaset kan gå sönder om man först låter den stå på i en vecka och sedan spolar in kallt vatten är ju självklart... Min fråga var om samma sak verkligen kan hända när man har ett konstant flöde genom den!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glaset i UV-filtret är (ska vara i alla fall) gjort av kvartsglas,

för vanligt glas filtrer UV-ljus effektivt.

Kvartsglas har en egenskap att det är mycket tåligare mot uppvärmning och kylning,

om man jämför med vanligt glas.

Kvartsglas används mycket inom kemi t.ex. för provrörsglas.

uffe nej det finns ingen anledning att ta några risker, jag ville bara veta om det verkligen är möjligt att montera ett uvc så fel att det sedan själv exploderar....

PeterP Javisst men den uppkommer ju inte om det cirkulerar vatten genom uvcn...

Att glaset kan gå sönder om man först låter den stå på i en vecka och sedan spolar in kallt vatten är ju självklart... Min fråga var om samma sak verkligen kan hända när man har ett konstant flöde genom den!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kvartglas kan man glödga och sedan kyla röret med att ha det placerat i rumstempererad luft utan det spricker.

Gör man samma sak med vanligt glas, så spricker det vanligtvis.

Minns jag inte het fel så står det i manualen till mitt Deltec UVc att det viktiga när glaset varit torrlagt med lampan på är att man inte kör på med vattnet direkt utan låter det kylas ner först.

Alltså verkar det som om glaset klarar värmen men inte temperatursvängningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...