Gå till innehåll

Hävertstopp för returledning


Colan

Rekommenderade inlägg

Hej

Tänkte kolla vad ni tycker är den säkraste och enklaste sättet att stoppa ev häverteffekt från returledning snabbt.

Vill försöka minimera antalet liter vatten som kommer tillbaka i sumpen pga strömavbrott.

Själv har jag testat 2 olika kombinationer, en med ett t-rör högt uppe i överrinningsboxen där returen kommer upp från sumpen, röret var ett 6mm rör instoppat i ett hål i 25mm returen. Fungerar hyfsat bra.

Andra är 2st borrade hål (4mm) precis under vattenlinjen för returen, funkar också hyfsat bra.

Ingen av ovanstående lösningar stoppar häverten snabbt pga små hål för syret att bryta, en backventil känns också lite osäkert om det skulle fastna skräp i den. Hur har ni löst det ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett 3mm hål på min retur precis under ytan, det stoppar min hävert rätt omgående.

Däremot så har jag inte borrat i min hävert i boxen, så den tömmer min box innan den stoppar. Sumpen klarar dock volymen, men har sagt till mig själv att jag ska ta tag i det en dag när jag har 5 minuter över. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar sätta hålet för hävertstoppet ett par mm ÖVER vattenytan och riktat snett neråt. Fördel - du ser direkt om du behöver göra rent hålet. Du kan sätta in ett litet rör som slutar precis över vattenytan om du vill slippa stänk

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...