Gå till innehåll

Acropora krabba?=?


wrang

Rekommenderade inlägg

Hittade idag en krabba i min acropora. Har ej hört några knäppningar etc från karet. Såg den utav en slump idag då korallen vält och jag fick resa upp den igen

- Måste limma bättre ;)

Nån som vet om den är nått att ha kvar i korallen eller om man skall spola ner den??

acropora_krabba1.jpg

acropora_krabba2.jpg

acropora_krabba3.jpg

Kan lägga upp en film snutt om det är intressant...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den liknar inte den vanligaste acro-krabban, den som är vit och ser ut som den har en banditmask.

Jag har dock minst 2 andra sorters krabbor i mina Acroporor och de verkar inte göra någon skada än så länge. Ett par håriga rackare har jag dock plockat bort när de käkade korall

post-765-14468912283666_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om den levde i en specifik korall så brukar de ju vara lätta att få tag på. Om det är en sort som springer och gömmer sig bland stenen så är det bra mycket värre.

Jag har låtit mina vara i tills vidare. Oskyldig tills annat är bevisat.

Men det gäller inte de håriga krabborna. De ryker bort direkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Köpte en Acropora idag. Håller på koppa in den just nu, såg att jag har fått med en precis lika krabba som den i filmsnutten. ser lite rolig ut med ena klon mycket större än den andra :) . Hur sköter den sig Wrang? är det säkert att släppa i den med korallen?

MVH/ Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag har numer 3st krabbor utav denna sort i karet å det funkar bra har ej sett att de "gnager" retar korallen. Såg den ena för en stund sedan satt nästan längst ut på korallen såg nästan ut som om den vinkade på de andra men fick nog inget gensvar så den kröp in till sitt igen.

Skit att man ej har kameran riggad hela tiden vid karet ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag låter alla krabbor vara kvar sålänge dom inte ertappas med nåt otyg!

krabborna i acroporor är ett gott tecken och ska vara kvar precis som ingvar säger.

Skulle vara roligt att veta säkert om det här med håriga krabbor har nån verklighetsförankring, eller om det bara är en myt!?

än så länge låter jag alla vara kvar, med eller utan "päls"- åtminstone så länge dom inte blivit för stora och börjar riva ner grejor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...