wrang Postat 24 oktober 2005 Postat 24 oktober 2005 Hittade idag en krabba i min acropora. Har ej hört några knäppningar etc från karet. Såg den utav en slump idag då korallen vält och jag fick resa upp den igen- Måste limma bättre Nån som vet om den är nått att ha kvar i korallen eller om man skall spola ner den??Kan lägga upp en film snutt om det är intressant... Citera
Dykaren Postat 24 oktober 2005 Postat 24 oktober 2005 Den liknar inte den vanligaste acro-krabban, den som är vit och ser ut som den har en banditmask.Jag har dock minst 2 andra sorters krabbor i mina Acroporor och de verkar inte göra någon skada än så länge. Ett par håriga rackare har jag dock plockat bort när de käkade korall Citera
wrang Postat 24 oktober 2005 Författare Postat 24 oktober 2005 Okey kanske skall släppa tillbaka den igen då för att se hur det ter sig?film snutt Citera
Dykaren Postat 24 oktober 2005 Postat 24 oktober 2005 Om den levde i en specifik korall så brukar de ju vara lätta att få tag på. Om det är en sort som springer och gömmer sig bland stenen så är det bra mycket värre.Jag har låtit mina vara i tills vidare. Oskyldig tills annat är bevisat. Men det gäller inte de håriga krabborna. De ryker bort direkt. Citera
wrang Postat 24 oktober 2005 Författare Postat 24 oktober 2005 Ja jag släppte tillbaka den igen å gosar vidare i sin korall. Den är inte alls hårig och ingen pirat mönster över "ansiktet".tack för hjälpen så här långt Citera
nemo Postat 24 oktober 2005 Postat 24 oktober 2005 Den är inte alls hårig och ingen pirat mönster över "ansiktet".tack för hjälpen så här långt Den jag hittade i mitt kar måste väl räknas som hårig Den åkte iallafall ur karet. Citera
Andreas K Postat 21 december 2005 Postat 21 december 2005 Köpte en Acropora idag. Håller på koppa in den just nu, såg att jag har fått med en precis lika krabba som den i filmsnutten. ser lite rolig ut med ena klon mycket större än den andra . Hur sköter den sig Wrang? är det säkert att släppa i den med korallen?MVH/ Andreas Citera
wrang Postat 21 december 2005 Författare Postat 21 december 2005 Ja jag har numer 3st krabbor utav denna sort i karet å det funkar bra har ej sett att de "gnager" retar korallen. Såg den ena för en stund sedan satt nästan längst ut på korallen såg nästan ut som om den vinkade på de andra men fick nog inget gensvar så den kröp in till sitt igen.Skit att man ej har kameran riggad hela tiden vid karet Citera
hbmannen Postat 21 december 2005 Postat 21 december 2005 ja har 2 st knallgröna krabbor i min acro. sen har ja en brun och ett par vita å en röd oxo.. dom bor bara i korallen. betar gärnet där.. Citera
acuario Postat 21 december 2005 Postat 21 december 2005 Håriga krabbor är det lika bra att plocka bort. Krabbor kan skona korallen den lever i men äta på andra kolonier i stället ,oftast på natten Citera
Ingvar Hellmalm Postat 21 december 2005 Postat 21 december 2005 Att ni fått krabbor med acropora är ett gott tecken! Korallen har varit rätt hanterad.Dessa små symbiotiska krabbor (många arter finns) gör ingen som helst skada förr nytta. Plockar bort ev. algväxt och håller rent. Tyvärr så lever de inte så länge i ett akvarium kanse något år. Jag saknar mina! Citera
greger Postat 21 december 2005 Postat 21 december 2005 Jag låter alla krabbor vara kvar sålänge dom inte ertappas med nåt otyg!krabborna i acroporor är ett gott tecken och ska vara kvar precis som ingvar säger.Skulle vara roligt att veta säkert om det här med håriga krabbor har nån verklighetsförankring, eller om det bara är en myt!?än så länge låter jag alla vara kvar, med eller utan "päls"- åtminstone så länge dom inte blivit för stora och börjar riva ner grejor. Citera
Dykaren Postat 21 december 2005 Postat 21 december 2005 Dålig krabba! Han/hon har varit och ätit på botten av flera mina Acro och Montiporor. Numera förpassad till de sälla jaktmarkerna.Schysst krabba som än så länge inte verkar göra någon skada. Den fiskar friskt efter foder när jag matar karet. Citera
Dykaren Postat 21 december 2005 Postat 21 december 2005 Den här sorten litar jag på. Alla andra håller jag noga koll på. Hittills har hårig krabba = elak krabba funkat för mig Citera
Andreas K Postat 22 december 2005 Postat 22 december 2005 Släppte i acroporan + krabban igår kväll, såg nyss till min förvånelse en vit rackare med banditmask. liknar den Dykaren visade på sista bilden. Många krabbor blir det MVH/ Andreas Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.