Gå till innehåll

Turboflotor blue 500


elvir

Rekommenderade inlägg

Hej alla,

Jag har då haft igång mitt kar i 5 dygn nu och har ett Aquamedic Blenny 80L med tillhörande skummare Turboflotor blue 500.

Jag har inte lyckats få skummaren att fungera och att producera skum bara bubblor som bubblar över efter några minuter och koppen fylls med vatten,

Har läst på om och sett på massa videos på hur skummare fungerar och just den skummaren jag har utan någon större nytta.

Sen igår eftermiddag har jag skummaren rätt högt upp i karet där den inte kan fyllas så lätt och Vatten/Bubbel nivån ligger precis vid koppens start.

Var även inne på bromma zoo igår om fick rådet att: Eftersom jag inte har någon fisk i karet så kan inte skummaren fungera som den ska än? stämmer verkligen det?

Skummaren ger även ut microbubblor i karet men de har avtagit lite från dag 1.

Jag menar jag ser ju skit som cirkulerar i karet som den ska skumma upp så det känns som om den borde börja fungera..men nej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är rätt att du måste ha fisk i karet eller åtminstone lägga i mat för att skummaren skall börja fungera.

Vattennivån i skummare skall normalt sett ligga ungefär där det smala stigarröret börjar.

Skummaren fungerar så att vissa ämnen (framför allt proteiner) binds vid vattenytan i bubblorna. I vatten/proteinytan kan ibland större partiklar fastna och skummas ut. Finns det inga proteiner i vattenytan i bubblorna fastnar de inte.

Det tar bortåt en vecka för en helt ny skummare att börja fungera riktigt. Det är en del ämnen i ytan av plasten som skall bort först.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...