Hella42 Postat 1 december 2014 Postat 1 december 2014 eller zohantus, är det samma sak? tillhör dom dom mjuka korallerna? vill ha såna, dom är snygga och lättskötta sägs det, men verkar väldigt giftiga? vissa har tom åkt in på sjukhus? åter ju inte alls bra... Citera
Kulin Postat 1 december 2014 Postat 1 december 2014 Kärt barn har många namn Knappar. Zooanthus. Zooas. Osv.... Vet inte de klassas till mjukisar...känns mer som en egen kategori.De kan vara giftiga så in i helvete ja... så de skall hanteras varsamt.. Citera
hagbard Postat 1 december 2014 Postat 1 december 2014 http://se.reeflex.net/kategorie/61.html samlingsnamn "knappar" mer eller mindre giftiga..innehåller i värsta fall palytoxin,ett av de starkaste gifter som finns om jag inte fattat fel..Väldigt luddigt också..vissa arter kan ha giftet men också vara utan..finns studier på detta..Någon alg var inblandad så först trodde man att akvarieexemplar inte var drabbade men det har visat sig att så inte var fallet...även luftburen konsekvens..fick en av de giftigare sorterna på en levande sten..lämnade in den på destruktion..kändes inte som jag ville chansa..men visst snygga är dom!Men inget för mig typ Citera
Hella42 Postat 1 december 2014 Författare Postat 1 december 2014 hur är korallerna Acanthastrea ? svåra? Citera
odel68 Postat 1 december 2014 Postat 1 december 2014 Jag tycker inte de är svåra de funkar bra här mvh Ola. Citera
akejan Postat 1 december 2014 Postat 1 december 2014 Jag lyckas inte med acans, varför vet jag inte. Knappar är väldigt lätta men jag vill inte ha dessa på grund av giftigheten. Jag "sköter" karet enbart med vattenbyten i princip. De jag lyckats bäst med hittills är: knappar, xenia, caulustrea , euphyllia och skivkoraller . Även en stylophyra milka funkar även fast det är en sps.Ska beställa några koraller till i helgen. Citera
Hella42 Postat 1 december 2014 Författare Postat 1 december 2014 Jag lyckas inte med acans, varför vet jag inte. Knappar är väldigt lätta men jag vill inte ha dessa på grund av giftigheten. Jag "sköter" karet enbart med vattenbyten i princip. De jag lyckats bäst med hittills är: knappar, xenia , caulustrea , euphyllia och skivkoraller Även en stylophyra milka funkar även fast det är en sps.Ska beställa några nya koraller till i helgen.[/quotemen du har haft knappar? Citera
Rasmus Pedersen Postat 1 december 2014 Postat 1 december 2014 Rent systematiskt sett så är "knappar" (Zoanthidea) inga mjukkoraller (underklass Octocorallia bland koralldjuren), utan tillhör samma underklass (Hexacorallia) som stenkoraller, havsanemoner och skivanemoner. Dessa senare har i sin tur varit åtskilda från varandra redan innan Tyrannosaurus Rex var påtänkt, så det säger egentligen inte så mycket om deras nutida egenskaper i förhållande till andra koraller. Släktena Palythoa och Protopalythoa (den senare är vanligt förekommande i levande sten) är bekräftade som dödligt giftiga, medan Zoanthus (de som framförallt avses när man pratar om "knappar", och som generellt har de mest åtråvärda färgerna) är lite mer tveksamt. Citera
Rasmus Pedersen Postat 2 december 2014 Postat 2 december 2014 Men giftiga är de väl allihop?Visst är alla giftiga, men det är öronmaneter också. Huruvida man kan försättas i livshotande eller ens märkbar fara av giftet hos andra släkten än Palythoa och Protopalythoa låter jag vara osagt. Man får vara varsam, och känner man sig obekväm med det hela så är det bättre att man tittar åt andra sorters koraller istället. Citera
Manks Postat 7 december 2014 Postat 7 december 2014 More or less. Jag kan inge gå i god för vilken som är snäll och inte. Så jag utgår från att alla är elaka Citera
Hella42 Postat 18 december 2014 Författare Postat 18 december 2014 Jag har nu båda korallerna hemma den som ska vara den giftigaste av dom växer bra, men don andra "knapparna" dom vill liksom inte slå ut:( nån som vet hur man bäst sköter dom? Citera
akejan Postat 18 december 2014 Postat 18 december 2014 Ge dem skapligt med ljus och mata dem så växer de rätt snabbt. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.