Gå till innehåll

Vad skall jag tänka på?


Gismo71

Rekommenderade inlägg

Hej!

Nu ligger jag i startgroparna för ett nytt saltvattensakvarium och har suttit åtskilliga kvällar och läst och sökt här på SG.

Men jag har inte hittat alla svar på mina frågor och hoppas att ni vill hjälpa mig?

Tanken är att det ska bli en burk på B120xD63.5xH60-75cm med 12mm glas Höjden har jag inte bestämt ännu men jag vill nog ha lite marginal

för skvalp från en wavemaker så om jag bygger karet 70cm högt så kanske jag bara har 65cm vatten i det.

Jag tänkte ha fram och sidorutorna i Optiwhite och resten i vanligt float! Och måtten på bottenskivan beror på att då passar två

st köks skåpstommar från ikea perfekt som möbel och inuti kommer jag bygga en stålställning för att vara säker på att allting håller.

Jag behöver tips på hur stor ska överrinningsboxen vara? ska den var i ett hörn med borrad botten eller ska den vara en "Balkong" på

baksidan? Hur stora hål skall jag borra 2x40mm eller? Skall returen också komma upp i boxen?

Glasmästaren ville också ha råd om ett bra svart silikon att limma karet med?

Ska det vara svart glas i boxen eller kan man foliera?

Jag har tillgång till mekanisk verkstad där jag kan bygga nästa allt i syrafast eller rostfritt jag kan få glaset borrat sågat eller skuret precis som jag vill

jag har även en kompis som har reklamfirma så jag kan få folier printade efter önskemål. Är det något jag kan bygga själv för att få till det optimala revet?

Tack på förhand!

Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...