Ingvar Hellmalm Postat 23 november 2005 Dela Postat 23 november 2005 alla koraller trivs bättre med 6500kHelt fel! De från revkanten triv bäst med blått 20 000K. T.ex. Euphyllia, Blastimossa alla kolinoanemoner, Många Gorgonier jag kan räkna upp fler om du vill. Blått ljus missgynnar dessutom grönalgtillväxt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 23 november 2005 Dela Postat 23 november 2005 Jag var lite oklar det är klart att koraller på 10-20 meters djup är vana med mycket blått ljus men de som lever på toppen av revet behöver starkare ljus. Det här med ljuset är en smaksak en del gillar det blåa skenet från en 20000k lampa en del inte men en 10000 eller 14000 ger mer ljus än en 20000k lampa. Jag gillar inte 10000K enbart men med ett per osram 67 rör så bli ljuset helt okey och jag gillar inte heller 20000k då färgerna inte kommer till sin rätt utom de flouriserande pigmenten i vissa koraller så jag kör mitt i mellan versionen och använder 14000K + ett daylightrör på 5700k och nu efter 2 veckor med daylight röret så har många av mina acroporor börjat färga ut mera och de blir bara bättre och bättre. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ingvar Hellmalm Postat 28 november 2005 Dela Postat 28 november 2005 Helt rätt men har du provat de nya 20 000K från coralvue de ger mycket bättre färg än de gamla. Jag kombinerar med 14000K från samma firma. Det bästa jag provat hittils. De hämmar dessutom grönalgtillväxt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.