gravol Postat 9 december 2014 Postat 9 december 2014 Hej alla.Har 2 stycken Duncan, en "vanlig" med 10 polyper och en lila som jag tror är lite mindre vanlig som har 5 polyper.Dom har båda två börjat tappa själva "blommorna" om man kan förklara dom så. Dom ramlar helt enkelt avfrån det hårda skelettet och sen är det bara ett tråkigt hål kvar där. Den lila har förlorat 4 av 5 "blommor" och den andra 5 av 10.Funderar på om det är nåt sattyg som äter eller stör dom men har inte sett något som jag kan sätta fingret på.Vi har bara några chromisar, några eldgoby, damseller, en salarias, en puffer, eldräkor, eremiter och turbosniglar.Vattenvärden har inte förändrats nämnvärt och ligger helt inom tolerabla parametrar.Största frågan är dock om det kan växa ut nya såna "blommor" eller om det är helt kört och dött när dom väl är borta?Mvh../Ola Citera
gravol Postat 10 december 2014 Författare Postat 10 december 2014 Halvtaskig bild men visar väl vad jag skrev. Citera
stigigemla Postat 10 december 2014 Postat 10 december 2014 Jag tror ändå det har med vattenvärden att göra.Kan du skriva dina vattenvärden här och vad du mätt dem med?Har du något av metall i kontakt med vattnet? Citera
gravol Postat 10 december 2014 Författare Postat 10 december 2014 Hei,Här är värderna:Salifert tester:Nitrat: 3Nitrit: 0Fosfat. 0,05Calcium: 410Magnesium: 1400KH: 8,3PH: 7,7Salt: 1,025 Citera
Manks Postat 10 december 2014 Postat 10 december 2014 Duncan ska ju tåla det mesta. Konstigt det där. Citera
stigigemla Postat 10 december 2014 Postat 10 december 2014 Vad har du mätt salthalten med?Temperaturen saknar jag (och hur du mäter den).Har du andra koraller? Jag tycker jag ser en Lobophyllia nära den ena? Citera
gravol Postat 10 december 2014 Författare Postat 10 december 2014 Mäter salt med kalibrerad refraktometer, temp 25 grader mätt med stor dopptermometer. Har i princip bara LPS och knappar, det är en Scolymia där till höger på bilden. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.