Gå till innehåll

Silikatfilter


Clownen

Rekommenderade inlägg

Hej jag undrar om någon provat några produkter för att få bort silikat från vattnet i akvariet dvs inget filter till osmosen eller liknande? Jag såg följande produkt som heter Silicarbon. Med min dåliga tyska antar jag att man lägger produkten i en strumpa i tex ett filterutrymme inne i akvariet liknande Rowaphos. Produkten finns beskriven på följande länk på tyska:

http://www.nordconnect.de/aqua/info.php?id=18#

Har ni erfarenheter eller synpunkter på denna eller liknande produkter?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Silikat försvinner snabbt från akvariet när det inte tillsätts nytt så det är knappt lönt med ett filter som enbart tar bort Si

det som därimot kan va bra är tillsats till osmsen som du nämde, jag har extremt hög halt i mitt kranvatten så min förra osmos tog inte bort 10% äns.

Sen när jag bytte kar så bytte jag även osmose och du köpte jag ett aquaristic nature med et SI filter på och är då nere på 0.

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag har ett litet kar som jag fyller upp med osmosvatten i god tid före vattenbyte. I detta kar har jag en pump med inbyggt filter som jag har ersatt med rowaphos i strumpa. Efter osmosen så har jag ca 1ppm silikat, efter 2-3 dygn med rowaphos så är silikatnivån nära 0.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...