Postat 13 december 201410 Ă„r Eftersom karet tuggat pĂ„ i snart 10 mĂ„n, fick de bli en ny trĂ„d, allt lever o frodas, haft ett par missöden, med en lĂ€derkorall som jag ej fick att trivas och min gula kirurg som plötsligt gick bort utan nĂ„gra som helst tecken pĂ„ sjukdom eller dylikt, den kĂ€ka alger och maten den fick o sĂ„g vĂ€lmĂ„ende och frisk ut, men blev mat Ă„t mina turbos och boxar rĂ€ka under natten? va hos ikola igĂ„r o fick mej lite sps fraggar, Ă„ de tackar vi för, blir spĂ€nnande Ă„ se om jag fixar dettađ alla vĂ€rden ligger inom rimliga grĂ€nser, tillome fĂ„tt ner nitrat till runt 2, men brĂ„kar fortfarande me lite alger, men de fĂ„r gĂ„, ha en trevlig dag alla saltvattens vĂ€nner,
Postat 13 december 201410 Ă„r Författare Jo kanske, försökt placera högt upp Ă„ ljuset ser lite sĂ€mre ut Ă€n vad de e, fĂ„r bli en uppgradering ganska snart, fundera pĂ„ maxpect razor i framtiden, men hört lite negativt om dom, sĂ„ nu tvivlar man lite 😃
Postat 14 december 201410 Är Jag har maxpect razor och den fungerar klockrent Àr mycket nöjd med den:)
Postat 15 december 201410 Ă„r Författare E vĂ€l mest att mĂ„nga sĂ€ger man fĂ„r disco effekt av dom, men jag har ej sett hur de ser ut irl, men ser rĂ€tt mĂ„nga som sĂ€ljer sina efter ett tag hĂ€r pĂ„ S G 😃
Postat 19 december 201410 Ă„r Författare Ett nyförvĂ€rv [emoji225] nĂ„gon som vet namnet, och sĂ„ har de flyttat in en ny gul kirurg, men borrarna vill gĂ€rna hacka pĂ„ nykomlingen, men den Ă€r lite tuffare Ă€n min förra, och den har börjat kĂ€ka fiskfoder o noppar alger, e vĂ€l ett gott tecken đ ha en trevlig fredag alla saltvattensvĂ€nner
Postat 28 december 201410 Är Författare Vart hittar man ritningar pÄ led belysning? Funderar pÄ att köra orginalljusranp till mitt juwel 180, och bygga en liten ledslinga i locken, undrar lite vad man behöver för grejer, vill ju ha lysrören kvar oxÄ, sÄ min frÄga blir, vad mycket o vilka led ska man ha? Lysrören Àr ju 2x35 w idag ett 10k Ä ett 20k nÄgon led-guru dÀr ute som kan hjÀlpa mej? Mvh Ronnie
Postat 30 december 201410 Är Författare Varit inne pÄ ac-rc Ä kollat lite led godsaker, funderar pÄ att komplettera min belysning med 2x20 w multi chip antingen 16000k eller 21000k chip, men e lite fundersam vad som funkar bÀst, och sen undrar man pÄ led driver, hittade en som Àr för 4x10 w i serie, om de funkar o köra 2x20 w i serie pÄ den drivern? NÄgon som har kÀnnedom om detta? Eller gÄr de köra tvÄ chip pÄ den som Àr anpassad för 3x20w, vore vÀldigt uppskattat om nÄgon led-guru kunde hjÀlpa mej, Mvh Ronnie
Postat 3 januari 201510 Är Författare ibland vill man kasta in handuken pÄ saltvattenshobbyn, min andra friska o matglada kirurg som gÄtt bort, allt i samband med vattenbyte, tror jag fÄr amoniak i mina vattenbyten,vet ej hur o vart de kommer frÄn, mÀtt med tropic marine test som visade mellan 0,05-0,1 i amoniak eftervattenbytet, min gula kisrurg lÄg pÄ botten o kipade efter luft idag,kör med red sea coral pro salt och osmos vatten, fÄtt tips att kolla över min osmos o skummare, kanske dags Ä uppgradera detta lite , kör med tunze 9002 nano i mitt 180 liters juwel, mÀtte med samma test amoniak i kranen o det visade mindre Àn 0,01, bor ute pÄ landet Ä har en egen brunn, min frÄga Àr, kan de vara amoniak eller e det nÄgot annat???varför e det bara kirurg som blir pÄverkad? iofs mina clowner e inte lika pigga som dom brukar heller, just i denna stund lever min kirurg men ligger pÄ botten, finns de hopp för saltvattenshobbyn om man har dÄligt vatten hemma\ MVH Ronnie
Postat 3 januari 201510 Är Sorry lÀste inte hela ditt inlÀgg...Jag skulle se till att mÀta upp ditt vatten ordentligt (t.ex. via triton) och om du inte har det sen innan skulle jag ha skaffat en osmos.
Postat 3 januari 201510 Är Författare tack för svar, ja kanske skulle skicka in Ä fÄ en rejÀl vattenanalys pÄ mitt vanliga kranvatten, ska iaf bestÀlla nya filter till osmosen, nu blir man lite extra nervös inför vattenbyten eftersom de alltid varit nÄtt litet som pÄverkats av de, fisken va pigg o matglad igÄr innan vattenbytet, ett dygn senare död, kmÄste ju va nÄtt alvarligt ja fÄtt i vattnet eftersom de gÄr sÄ fort, enda jag tÀnker e amoniak men de finns vÀl mer skadliga Àmnen, Med vÀnlig hÀlsning Ronnie
Postat 3 januari 201510 Är Författare nÀ bara nÄn cm sand, om jag nu fÄr amoniak vid mina byten, ska jag tillsÀtta filterbakterier vid vattenbyten? de jag gjorde samtidigt var att jag bytte filtermedia, kol o fosfat, plus att jag har juwels original filterhÄllare som till hÀlften fylld med levande sten o lÀngst upp kör lag filtervadd kol o fosfatremover,
Postat 3 januari 201510 Är LÄter snarare som att du ska kolla sÄ din skummare fungerar som den ska - ammoniak luftar du ut med skummaren.
Postat 3 januari 201510 Är Författare den skummar ju pÄ bra ÄsÄÄ, men kanske man ska se efter nÄtt annat, men den ska ju va liten eftersom jag kör all teknik i karet, men billigt o bra synkar vÀl sÀllan tÀnker jag,
Postat 3 januari 201510 Är Hur tillreder du ditt saltvatten ? Antar att du blandar i separat kÀrl/hink eller dylikt. LÄter du det vila ett par timmar eller hÀller du i det direkt i akvariet efter att du blandat i kÀrlet/hinken ? Blandningen bör vila minst ett par timmar. SjÀlv blandar jag osmosvattnet och saltet dagen innan för att vara pÄ sÀkra sidan.
Postat 3 januari 201510 Är Författare Jag brukar alltid lÄta de stÄ i ett kÀrl med en pump minst ett par timmar, igÄr stod de fyra innan byte, sÄ jag vet att de löst upp ordenligt o mÀtt salthalten, men kanske ska lÄta de stÄ lÀngre, o göra lite tester pÄ innan man hÀver de i karet, men man förvÀntar ju sej att de ska va bra vatten efter osmos o nytt salt i, jag begriper inte vad som gÄtt snett
Postat 4 januari 201510 Ă„r Författare SĂ„ hĂ€r sĂ„g mina testet ut idag, hoppas de syns nĂ„gotsĂ„nĂ€r, kyvetten till vĂ€nster e osmos, tycker jag ser ut som att de ligger pĂ„ mindre Ă€n 0,01 och den högra som Ă€r akvarievattnet ligger tyvĂ€r pĂ„ 0,1 enligt mina ögon, sĂ„ de borde inte vara nĂ„gon fara o fylla med osnosvattnet? Men vad skedde igentligen, kan de va min skummare som presterar för dĂ„ligt? Men varför tĂ„lde min fisk inte vattenbytet, man blir inte klok pĂ„ detta nĂ„gon som har nĂ„gon teori? Har iaf gjort ren skummare o pumpar, skummare bubblar lite bĂ€ttre nu iaf, lite kalklagring nere vid luftinloppet inuti skummare, som kanske hĂ€vdat lufttillförlsen nĂ„got, skummar mycket bĂ€ttre nu, nĂ„got att börja hĂ„lla koll pĂ„ iaf, gjort lite övriga tester: PH 8,2,kh 10dkh, nitrit svag antydan till rosa sĂ„ jag antar 0,02mg/l , nitrat ganska högt 5mg/l , Ăndrat 4 januari 201510 Ă„r av Hammer71
Postat 6 januari 201510 Är Författare DÄ har man gjort slag i saken, bestÀllt en ramp för mitt framtida ledbygge bara hoppas de funkar o bestÀlla frÄn china, denna ramp Àr 900 Ä tÀcker hela karet,bara lite mer efterforskning Ä funderingar kring vad man ska ha för leds osv,funderar lite pÄ 4x20w multchip iled i framtiden, men börjar nog med 2x20 plus lysrörvill kunna styra tvÄ chip Ät gÄngen men hittar ingen lÀmplig drivare, mÄste dock lÀsa pÄ mer hur de funkar,Ha en bra dag alla
Postat 16 januari 201510 Ă„r Författare Har Ă€ntligen fĂ„tt mina sps fraggar att trivas, skaffade bĂ€ttre ca /mg tester, visade sej att jag kört med för lĂ„gt magnesium Ă„ högt calcium, nu ser dom betydligt bĂ€ttre ut, svĂ„rt att se pĂ„ bilden dock, men nu en liten innis&gunn o njuta lite framför karetđ go helg pĂ„ er,,,,
Postat 25 januari 201510 Ă„r Författare Mycket trevligt man fick i karet efter karlstads trĂ€ffen đđmycket intressant och roande trĂ€ff, hoppas vi pĂ„ mer av, ha en trevlig söndag alla saltvattens vĂ€nner đ
Postat 7 februari 201510 Är Författare MÀtt lite i algbaljan idag kh 9 mg 1470Ca 490Tycker salifert testerna Àr lite svÄra o lÀsa av ibland,Ganska höga vÀrden efter vatten byte, kör med red sea coral pro salt, svÄrt Ä hÄlla stabila vÀrden tycker jag, men korallerna verkar trivas iaf,,
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.